حاصل انتخابات پرشور، انتخاب نادرست است
عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در یکی از برنامههای صداوسیما حضور یافت و ادعا کرد که «حاصل انتخاباتهای پرشور، انتخاب نادرست است.»
او ضمن استناد به وصایای رهبری تأکید کرد که پرشور بودن انتخابات، ما را در «شور انتخابات» غرق میکند نه در «هدف انتخابات.»
عبدالرضا مصری هماکنون به عنوان نماینده کرمانشاه در مجلس یازدهم حضور دارد. روز چهارشنبه، او به همراه نیکزاد، انتخابات هیأت رئیسه مجلس، نایب رئیس مجلس شدند.
معنای انتخابات این است که مردم فرمان بردار نظام هستند
ما در انتخابات پیشرو یک بازوی اجرایی برای رهبری میخواهیم.»
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت معنای انتخابات این است که «مردم با انتخابات اعلام میکنند که ما فرمانبر این نظام تشکیلاتی هستیم و برای کمک به آن فرمانروای فعلی ما که ولیفقیه است یک بازوی اجرایی خوبی میخواهیم انتخاب کنیم.»
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیتالله اراکی در جمع دانشآموختگان سپاه علویون قم، با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یک حکومت الهی و دینی است، گفت: «ما امروز در انتخابات پیشرو نیاز به یک بازوی اجرائی توانمند در مدیریت کشور و رفع نیاز مردم و مشکلات مردم داریم و هم یک بازوی اجرائی برای رهبری میخواهیم که هادی باشد و مردم از او اخلاق یاد بگیرند عامه مردم از او سبک زندگی بیاموزند.»
نتایج تأیید صلاحیتهای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری موجی از ناامیدی را در میان حامیان نظام اسلامی به وجود آورده است. به طوری که حتا بسیاری از حامیان ابراهیم رئیسی، کاندیدای اصلی حاکمیت نیز نگران بحث «جمهوریت» هستند و رقابتی نبودن انتخابات را باعث تضعیف جایگاه عمومی او عنوان کردند.
در همین رابطه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیهای، به این انتقادات پاسخ داد. در این متن که با امضای هاشم حسینی بوشهری، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شده، آمده است: «در نظام جمهوری اسلامی ترکیب نهادهایی چون قوه مجریه، قوه قضاییه و مجلس در کنار مجموعه هایی دیگر همچون شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، ساختار اداره و مدیریت کشور را تشکیل داده است و ضربه زدن و تشویش افکار عمومی نسبت به این نهادها اقدامی ساختار شکنانه و دشمن شاد کن است، این مجموعهها نباید مورد تضعیف قرار گیرند. زیرا تضعیف آنها به تضعیف نظام اسلامی میانجامد.»
پیش از این نیز برخی دیگر از فقهای نزدیک به قدرت، مشروعیت حکومت را از خدا میدانستند و نقش مردم در این مسیر را تنها نوعی بیعت عنوان میکردند.
بنا بر دیدگاه آیتالله مصباح یزدی، اصل مشروعیت حکومت و حاکمانش از جانب خداوند است و رای مردم تنها در حکم تأیید «مشروعیت الهی» است، و جمهوریت در نظام کنونی ایران فرع بر مشروعیت الهی است. یعنی رهبر را خدا تعیین میکند و مردم با «انتخاب» خبرگان، رای خدا را تأیید میکنند.