افراد رد صلاحیت شده باید بروند خود را اصلاح کنند

لاریجانی نهادهای امنیتی را به «تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان» متهم کرده بود.


سخن‌گوی شورای نگهبان می‌گوید درباره انتقاد صادق لاریجانی از رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، به او «تذکر داده» است.
به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، عباس‌علی کدخدایی روز جمعه گفت: «در مورد صحبت‌های آملی لاریجانی، بنده صحبت‌هایی با ایشان داشته‌ام و نکاتی را متذکر شدم، ولی من مسوول صحبت‌های ایشان نیستم. در همه جلسات شورای نگهبان از مراجع امنیتی، گزارش‌هایی دریافت می‌شود و طبق آن، افراد مختلف بررسی می‌شوند، اما نظرات اعضا متفاوت است و تحلیل‌های زیادی بر روی این مسأله وجود دارد.»
صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، که خودش از فقهای شورای نگهبان است، روز سه‌شنبه عمل‌کرد شورای نگهبان قانون اساسی را در بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری خردادماه غیرقابل دفاع خواند و گفت: «از این رفتارهای عجیب به خدا پناه می‌بریم.»
او در توییتی نوشت: «سبب این نابه‌سامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزآینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسوولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند، خود عامدانه چیزی بر آن بیافزاید!!»
لاریجانی که پس از برکناری از ریاست قوه قضاییه، اکنون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است، افزود: «هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.»
محسن مهرعلیزاده در مصاحبه با صداوسیما که قسمت منتشر نشده آن به تازگی منتشر شده است رد صلاحیت گسترده در این دوره از انتخابات را لطمه
خوردن بعد جمهوریت نظام تلقی و شرایط را برای باز شدن فضای سیاسی کشور ناامید کننده عنوان کرد.
جبهه اصلاحات نامزدی برای معرفی به مردم در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد
جبهه اصلاحات ایران با انتشار اطلاعیه‌ای، رد صلاحیت‌ گسترده داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری را اقدامی «از پیش زمینه‌سازی‌‌شده» دانست و اعلام کرد که در این انتخابات نامزدی ندارد.
پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در روز سه‌شنبه، چهارم خردادماه و حذف تمامی اصلاح‌طلبانی که نام‌نویسی کرده بودند، اعتراض‌های فراوانی مطرح شد و بعضی نیز چشم به مداخله احتمالی رهبر جمهوری اسلامی و حکم حکومتی برای افزودن یک یا چند نفر به فهرست نامزدها داشتند، اما با گذشت چند روز، به نظر نمی‌رسد تغییری در فهرست نامزدهای انتخابات در پیش باشد.
جبهه اصلاحات ایران متشکل از احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب در ایران، روز جمعه، هفتم خردادماه، با انتشار اطلاعیه‌ای، فرایند رسیدگی شورای نگهبان به صلاحیت‌ داوطلبان و حذف نمایندگان همه جریان‌های سیاسی مختلف کشور «به‌غیر از یک جریان مشخص» را اقدامی «از پیش زمینه‌سازی‌شده» خواند و آن را عامل «ضربه‌‌ای شدید به اعتماد و امید مردم برای اصلاح امور از طریق انتخابات و صندوق رای» دانست.
در این بیانیه با اشاره به حذف همگی ۹ نامزد معرفی‌ شده جبهه اصلاحات ایران که برای انتخابات نام‌نویسی کرده بودند، آمده است: «جبهه می‌خواست از میان آن‌ها نامزد نهایی‌اش را انتخاب کند. اما با رد صلاحیت همه‌ی آن‌ها، اینک جبهه نامزدی برای معرفی به مردم در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد.»
جبهه اصلاحات ایران در این بیانیه، اقدام شورای نگهبان را نه‌تنها حذف اصلاح‌طلبان، که «حذف مردم از فرایند تصمیم‌گیری در امور کشور» دانسته و نوشته است: «گروهی مصرانه می‌خواهند کاری کنند که شما مردم و صاحبان سلائق مختلف سیاسی در انتخابات شرکت نکنید و انتخابات با حضور حداقلی شرکت‌کنندگان و یک سلیقه خاص برگزار شود.»
افراد رد صلاحیت شده باید بروند خود را اصلاح کنند
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراضات صورت گرفته به رد صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری اظهار داشت در هر جای دنیا، هر مدرسه، هر دانشگاه و یا اداره‌ای که پرونده فرد مورد قبول قرار نمی‌گیرد که نمی‌توان کافه را به هم زد. افراد باید بروند ایرادات خود را رفع کنند.
به گزارش برنا، مرتضا آقا تهرانی افزود افراد رد صلاحیت شده باید بروند خود را اصلاح کنند اگر نقاط ضعفی دارند از طریق قانون آن را برطرف کنند.
او تأکید کرد: «نباید مردم را بترسانیم برای این‌که نظام زیر سؤال برود، این‌ها راهش نیست، نظام به شما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد، کمی تحمل‌تان می‌کنند بعد هم جمعتان می‌کنند.»
در پی اعلام رسمی نتایج تأیید صلاحیت‌های شورای نگهبان، مشخص شد که حتا بسیاری از چهره‌های نزدیک به حاکمیت و اصول‌گرا نیز نتوانستند از سد این شورا عبور کنند. برخی از این افراد حتا هم‌اکنون نیز منصوب رهبر جمهوری اسلامی در نهادهای مختلف هستند. این موضوع با واکنش شدید حامیان آن‌ها مواجه شد به طوری که بر اساس نظرسنجی ایسپا بلافاصله پس از اعلام نظر شورای نگهبان، آمار مشارکت در انتخابات ۷ درسد کاهش یافته است.
در همین راستا، علی لاریجانی، رئیس سه دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده رهبری در مذاکرات با چین، پس از رد صلاحیت خود، در بیانیه‌ای خطاب به مردم گفت که با توصیه مراجع به میدان آمده بوده است و برای تأیید صلاحیت خود رای‌زنی نمی‌کند.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز ضمن ابراز تأسف اعلام کرد که تکلیف از او ساقط شده است.
محمود احمدی‌نژاد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس‌جمهور دو دوره جمهوری اسلامی هم پس از رد صلاحیت با انتقاد تند از شورای نگهبان، گفت که کشور در مسیر فروپاشی است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244365
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
26
305
580
1239482
10200
15244
1244365

آی‌پی شما: 13.58.233.216
امروز: چهارشنب، 26 ارديبهشت 1403