به تحریم انتخابات بی اعتنا باشید

رهبر جمهوری اسلامی روز ۶ خرداد ۱۴۰۰ در دیداری تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی از "رویه قانونی شورای نگهبان" دفاع کرد.

او همچنین گفت: «انتخابات در یک روز انجام می‌گیرد اما اثر آن در چند سال باقی می‌ماند." رهبر جمهوری اسلامی از مخاطبانش خواست به دعوت‌کنندگان به عدم شرکت در انتخابات اعتنا نکنند.
رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه ۶ خرداد، در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس، بدون اشاره به فرد و جریان خاصی، دعوت‌کنندگان به تحریم را «دروغگو» خواند.
وی گفت: «به حرف این کسانی که ترویج می‌کنند که فایده‌ای ندارد، نرویم، نمی‌رویم پای صندوق رای اعتنا نکنید. این‌ها دلسوز مردم نیستند. کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پای صندوق منع نمی‌کند.»
از میان نامزدها، تنها محمود احمدی‌نژاد با صراحت گفته که در انتخابات شرکت نمی‌کند و از هیچ نامزدی نیز حمایت نخواهد کرد.
این‌ها استکبارند
در روزهای گذشته اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص کاندیداهای تأیید صلاحیت شده، بازتاب وسیعی در سطح جامعه داشته است.
کاظم صدیقی، امام‌ جمعه تهران و احمد علم‌الهدی امام‌ جمعه مشهد، ظهر روز جمعه در خصوص بحث مشارکت مردم در انتخابات و رد صلاحیت افراد توسط شورای نگهبان مسائلی را مطرح کردند.
صدیقی در خطبه‌های خود ضمن تأکید بر این نکته که: «انتخابات جای حزب و حزب‌بازی نیست و باید به آن به چشم عبادت نگاه کنیم. تصریح کرد پس از جایگاه رهبری جمهوری اسلامی، ریاست‌جمهوری حساس‌ترین پست است و عدم حضور مردم در این انتخابات باعث خوشحال شدن دشمن می‌شود.»
وی گفت شیاطین و استکبار در کمین ما هستند و ضمن تأیید سخنان رهبر جمهوری اسلامی با نمایندگان مجلس در روز پنجشنبه آن را سازنده و دلسوزانه دانست و گفت: «باید فردی با کفایت، مردمی، مردم‌دوست و ساده‌زیست و فساد ستیز را به‌ عنوان ریاست‌جمهور انتخاب کنیم.»
وی در دفاع از شورای نگهبان نیز گفت در هر کشوری فیلتری وجود دارد تا هرکسی نتواند به مسوولیت‌های حساس دست پیدا کند و مدعی شد عده‌ای از سر عناد عمل‌کرد شورای نگهبان در زمینه عدم احراز صلاحیت‌ها را زیر سوال می‌برند. او ادعا کرد در بحث رد صلاحیت افراد مطرح نیست، فقط این افراد شرایط لازم برای قرارگرفتن در پست ریاست‌جمهوری را نداشته‌اند.
همچنین روز جمعه ۷ خرداد سید احمد علم‌الهدی امام‌ جمعه مشهد نیز در واکنش به رد صلاحیت تعدادی از نامزدهای ریاست‌جمهوری در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «این‌که برخی می‌گویند چون شورای نگهبان گفته فلانی صلاحیت ندارد پس من رای نمی‌دهم مثل این است که بگویی نماز هم نمی‌خوانم، تو مسلمانی، اهل عبادتی و خدا را قبول داری نمی‌توانی این حرف را بزنی.»
عبور از مشارکت حداکثری
تاکتیک پذیرش نرخ مشارکت پایین در مقابل کارزار تحریم انتخابات
رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه به طور رسمی پیوند بین مشارکت حداکثری مردم در انتخابات با «مشروعیت، اعتبار، آبرو و اقتدار نظام» را گسست. او که پس از انتخابات خرداد ۱۳۹۶، از مردم بابت ریختن «۴۱ میلیون رای» به صندوق‌ها تشکر کرده و گفته بود این رای «برای نظام جمهوری اسلامی اعتبار شد»، حالا در مقابل «ابراز نگرانی برخی که می‌گویند مشارکت کم خواهد شد» ابراز امیدواری کرده که «مردم ان‌شاء‌الله پای صندوق می‌روند و مشارکت بالایی هم خواهد بود.»
وی که در ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۴ گفته بود، «حتا کسانی هم که نظام را قبول ندارند‌، برای حفظ و اعتبار کشور در آن شرکت کنند»، در بخش دیگری از اظهارات خود با لحنی که بیشتر توصیه‌آمیز بود، گفت: «به حرف این کسانی که ترویج می‌کنند که فایده‌ای ندارد، نرویم، نمی‌رویم پای صندوق رای اعتنا نکنید. این‌ها دلسوز مردم نیستند. کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پای صندوق منع نمی‌کند.»
اما چه شد که رهبر جمهوری اسلامی پس از سه دهه تأکید و اصرار مداوم بر لزوم «مشارکت پرشور و حضور حداکثری در انتخابات» و پیوند دادن آن با علاقه‌مندی مردم به جمهوری اسلامی،‌ انقلاب و مقابله با «دشمنان»، این هدف را که «خواست اصلی و مهم» خود خوانده بود، رها کرد.
تاکتیکی در مقابل کارزار تحریم انتخابات
یکی از دلایل این چرخش موضع در فضای سیاسی پیچیده ایران می‌تواند، مقابله با کارزار تحریم انتخابات باشد. اقدامی پیشگیرانه، قبل از این‌که کارایی همبستگی گرایش‌های فکری متفاوت حول یک هدف مشترک در صحنه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به اثبات برسد.
تحریم انتخابات که همواره پس از حوادث سال ۱۳۸۸ به طور جدی‌تر مطرح بود، در انتخابات ۹۶ و به ویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۳۹۸، طرفداران بیشتری پیدا کرد. اما در یک سال اخیر و به خصوص ماه‌های گذشته، تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ به طور گسترده از سوی گروه‌های مختلف در داخل و خارج از کشور مطرح بوده است.
حتا خوش‌بینانه‌ترین نظرسنجی‌ها نیز تا قبل از اعلام هفت کاندیدای تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، نرخ مشارکت را حدود ۴۰ درسد برآورد می‌کردند و کف نظرسنجی‌ها به مشارکت حدود ۲۵ تا ۳۰ درسد می‌رسید.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244154
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
120
129
369
1239482
9989
15244
1244154

آی‌پی شما: 3.135.219.78
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403