دولت نتانیاهو در آستانه سقوط

نفتالی بنت و یائیر لاپید بر سر تشکیل دولت جدید اسرائیل به توافق رسیدند.


بیش از ۱۲ سال نخست‌وزیری ممتد بنیامین نتانیاهو در اسرائیل به نظر در آستانه پایان است.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دو رقیب اصلی نتانیاهو، نفتالی بنتِ راست‌گرا و یائیر لاپیدِ میانه‌گرا برای تشکیل «دولت تغییر» به توافق رسیدند.
به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، طبق این توافق بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ نخست‌وزیر اسرائيل خواهد بود و سپس این سمت را به لاپید تحویل می‌دهد که تا نوامبر ۲۰۲۵ سر کار خواهد بود. انتظار می‌رود مراسم تحلیف نخست‌وزیر جدید ظرف ۱۰ روز آینده برقرار شود. اعلامیه دولت جدید شنبه شب یا یک‌شنبه برگزار خواهد شد.
طبق برآوردهای اولیه، تشکیل این «دولت تغییر» به نظر تنها با اتکا بر نمایندگان حداقل یکی از احزابی که شهروندان فلسطینی‌تبار اسرائیلی هستند ممکن است.
این گزارش ساعت ۱۱ شب جمعه به وقت اسرائیل و در روز تعطیل «سبت» که در آن یهودیان مومن و بسیاری نهادهای اسرائیل تعطیل می‌شوند رسیده است. حالا در این «سبت» طولانی سرنوشت نتانیاهو تعیین خواهد شد.
روز جمعه نتانیاهو که در ویلای خود در شهر ساحلی قیساریا در استان حیفا به سر می‌برد، فیلمی از خودش منتشر کرد که در آن به شدت به بنت حمله می‌کند. او می‌گوید این سیاستمدار راست‌گرا حالا می‌خواهد نخست‌وزیر «دولت چپ» شود.
در این فیلم سه دقیقه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد نتانیاهو گفت که مذاکره‌کنندگان حزب او، حزب حاکم لیکود، با همتایان خود در حزب بنت، «یامینا»، به توافق رسیده‌اند، اما بنت حاضر به امضای این توافق نشده است. به ادعای نخست‌وزیر،‌ این توافق از حمایت ۵۹ نماینده مجلس برخودار بوده که دو نماینده کم‌تر از میزان لازم برای تشکیل دولت اکثریت است. بنت اما حاضر به تشکیل دولت اقلیت نبوده و از نتانیاهو خواسته دو نماینده دیگر پیدا کند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244148
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
114
129
363
1239482
9983
15244
1244148

آی‌پی شما: 3.22.61.187
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403