استراتژی تحریم انتخابات پارلمانی در عراق

روز سه‌شنبه هزاران نفر در سه میدان مرکزی بغداد در اعتراض به بی‌کیفری عاملان قتل مخالفان دولت عراق تظاهرات کردند. یکی از معترضان در جریان درگیری با پلیس کشته شد.


تظاهرکنندگان با شعار «چه کسی مرا کشت؟» عصر سه‌شنبه در سه میدان تحریر، فردوس و النصور در مرکز بغداد اجتماع کردند. به گفته منابع امنیتی بسیاری از معترضان علاوه بر پایتخت، از نجف، کربلا، دیوانیه و ناصریه، شهرهایی که منتقدان دولت در هفته‌های اخیر به ضرب گلوله «افراد مسلح ناشناس» کشته شدند، در تظاهرات شرکت کردند.
تظاهرکنندگان شعارهایی نظیر «با خون و جان خود را فدای تو عراق می‌کنیم»، «مردم خواهان سرنگونی نظام هستند» و «انقلاب علیه احزاب» سر می‌دادند.
در جریان درگیری میان معترضان و پلیس ضد شورش، محمد باکر که از شهر دیوانیه به بغداد آمده بود، به ضرب گلوله به گردنش زخمی شد و در بیمارستان جان باخت.
منابع بیمارستانی زخمی شدن ۱۳ معترض بر اثر اصابت گلوله‌های گاز اشک‌آور پلیس و دست‌کم ۵ مأمور بر اثر برخورد بمب‌های دست‌ساز را تأیید کرده‌اند.
دو هفته پیش ایهاب الوزنی، منتقد شناخته شده دولت عراق و سازمانده تظاهرات ضد حکومتی در شهر کربلا به ضرب گلوله کشته شد. تنها یک روز بعد، احمد حسن، خبرنگار شبکه الفرات هدف گلوله قرار گرفت و تاکنون در کما به سر می‌برد.
تظاهرات گسترده مخالفان حکومت عراق و نفوذ شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی از اکتبر سال ۲۰۱۹ آغاز شد. از آن زمان تاکنون بیش از ۷۰ کنشگر مخالف دولت قربانی ترور موفق و ناموفق افراد مسلح ناشناس قرار گرفته‌اند. دولت و دستگاه قضایی عراق تاکنون هیچ شخص یا سازمانی را به تدارک این حملات متهم نکرد و هیچ‌کس هم مسوولیت این ترورها را بر عهده نگرفته است. با این حال بسیاری از مخالفان می‌گویند نهادهای امنیتی عاملان را می‌شناسند اما به دلیل وابستگی آن‌ها به ایران، آن‌ها را معرفی یا مجازات نمی‌کند!
استراتژی تحریم انتخابات پارلمانی
از سال ۲۰۰۳ و در پی سرنگونی رژیم صدام حسین از سوی ارتش ایالات متحده و هم‌پیمانانش، عراق در بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی فرو رفته است. قدرت در این کشور عملاً در دست چند جریان محدود قرار دارد. مخالفان در عراق، مانند لبنان، خواستار متلاشی شدن «طبقه حاکم» هستند.
نارضایتی در عراق به‌ویژه پس از شکست داعش در سال ۲۰۱۷ و ناتوانی دولت و پارلمان از بازگرداندن ثبات سیاسی، امنیت و رونق اقتصادی بالا گرفته است.
تاکنون ۱۷ نهاد سیاسی مخالف دولت انتخابات پارلمانی پیش رو که قرار است در ماه اکتبر برگزار شود را تحریم کرده‌اند. مخالفان می‌گویند نامزدهای مستقل هیچ شانسی برای ورود به مجلس و تلاش برای تغییر وضعیت موجود را ندارند.
اعتراضات ضد دولتی در بغداد که در پی ترور فعالان مدنی عراق و در مخالفت با نفوذ جمهوری اسلامی جریان یافته، باز به خشونت کشیده شد. در طی درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای امنیتی دو نفر کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند.
عراق از سال ۲۰۱۹ به این سو شاهد ترور فعالان مدنی مخالف دولت در این کشور بوده است؛ ترورهایی که پیامدی برای عاملان آن نداشته است. این وضعیت سبب شکل‌گیری اعتراضات علیه دولت و شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی شده است.
شامگاه سه‌شنبه ۴ خرداد (۲۵ مه) نیز هزاران نفر در بغداد به خیابان‌ها رفتند تا علیه ترور فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران منتقد دولت عراق تظاهرات کنند.
معترضان در حالی که عکس‌هایی از فعالان ترور‌شده حمل می‌کردند، شعارهای ضددولتی می‌دادند. تظاهرکنندگان دولت مصطفا کاظمی، نخست‌وزیر عراق را از جمله به عدم پاسخ‌گویی در مورد ترور ده‌ها فعال مدنی و روزنامه‌نگار متهم کردند.
آنان همچنین دولت مرکزی عراق و دستگاه‌های دولتی را به سوءمدیریت و فساد مالی متهم کرده و خواهان اصلاحاتی اساسی در نظام سیاسی کشورشان هستند.
بنا بر گزارش رسانه‌های خبری، این اعتراضات که در بغداد و همچنین بصره روی داد، به خشونت و درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی انجامید.
به گفته شاهدان عینی، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان دست به پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های هوایی و مستقیم زدند و تظاهرکنندگان نیز به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند.
موج اعتراضات در عراق پس از ترور یکی از کنشگران مدنی به نام ایهاب الوزنی بالا گرفته است. او یک‌شنبه ۱۹ اردی‌بهشت / ۹ مه توسط موتورسواران ناشناس ترور شده بود.
الوزنی در سازماندهی اعتراضات ضد دولتی سال ۲۰۱۹ فعالیت داشت. این اعتراضات بیش از همه در شهرهای شیعه‌نشین عراق از جمله کربلا جریان یافت و با شعارهایی علیه جمهوری اسلامی همراه بود.
پلیس عراق روز چهارشنبه (۲۶ مه) یکی از فرماندهان حشد الشعبی، گروه شبه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی را بازداشت کرد. یک منبع اطلاعاتی به خبرگزاری فرانسه گفته است که قاسم مصلح به برنامه‌ریزی برای قتل یک چهره فعال سیاسی و دموکراسی‌خواه در عراق متهم شده است.
قاسم مصلح اولین فرمانده رده بالای گروه حشد الشعبی است که در ارتباط با قتل فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران در عراق دستگیر می‌شود؛ قتل‌هایی که از سال ۲۰۱۹ آغاز شدند.
یک سخن‌گوی حشدالشعبی و نیز چند منبع دیگر چهارشنبه شب (پنجم خرداد) اعلام کردند که مصلح آزاد شده است اما دولت عراق هنوز این خبر را تأیید نکرده است.
یک منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفته است که پلیس امنیت عراق قاسم مصلح را که فرمانده عملیاتی گروه حشد الشعبی در استان انبار است، در بغداد دستگیر کرده است. به گفته این مأمور امنیتی، مصلح دستور کشتن ایهاب الوزنی و فهیم الطایی را صادر کرده است.
ایهاب الوزنی، فعال سیاسی کرد و مخالف دخالت و نفوذ جمهوری اسلامی در عراق روز ۹ مه مقابل منزلش در شهر کربلا توسط یک موتورسوار به قتل رسید.
فهیم الطایی نیز به روشی مشابه در دسامبر ۲۰۱۹ کشته شد. او یکی از چهره‌های اصلی اعتراضات ضد دولتی در کربلا بود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244168
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
134
129
383
1239482
10003
15244
1244168

آی‌پی شما: 3.17.150.119
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403