از سید ابراهیم رئیسی انتقاد نکنید؟!

هنوز نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری اعلام نشده بود که ظاهراً نهادهای حاکمیتی به نفع ابراهیم رئیسی، منصوب رهبر جمهوری اسلامی به عنوان رئیس قوه قضائیه وارد عمل شده‌اند!


از صبح چهارشنبه ۲۹ اردی‌بهشت (۱۹ مه) تعدادی از فعالان رسانه‌ای ساکن ایران از "تهدید و ارعاب خود برای پرهیز از نقد رئیسی" خبر داده‌اند و اغلب رسانه‌های خارج کشور هم به این موضوع پرداخته‌اند.
گفته می‌شود، تهدید فعالان رسانه‌ای از همان روز شنبه، ۲۵ اردی‌بهشت که رئیسی برای ثبت‌نام به عنوان داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات کشور رجوع کرد، آغاز شده است.
مهدی مهدویان که خود را "شبه‌ روزنامه‌نویس سابق و با افتخار یک اصلاح‌طلب" معرفی می‌کند در یک پیام توئیتری می‌گوید، "عوامل" رئیسی در دستگاه قضائی روز شنبه دو نفر را به خاطر توئیت علیه او احضار کرده‌اند و "هر روز" با فعالان رسانه‌ای تماس می‌گیرند تا مطالبشان علیه او را پاک کنند.
حسین رزاق، فعال رسانه‌ای که به گفته خودش بهمن ماه سال پیش در دادگاه انقلاب تهران به "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" متهم شد، ۲۸ اردی‌بهشت ارعاب و تهدید فعالان فضای مجازی توسط کارمندان یک قوه را که رئیس‌شان نامزد انتخابات شده، مصداق فساد عنوان کرد.
فرشته قاضی، روزنامه‌نگار نیز (۲۹ اردی‌بهشت) در یک پیام توئیتری از هشدار "اطلاعات سپاه و دادسرای فرهنگ و رسانه" به فعالان رسانه‌ای در مورد انتقاد از ابراهیم رئیسی خبر داد!
برخی منابع می‌گویند، هشدار در مورد خودداری از انتشار مطالب انتقادی درباره رئیسی توسط سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه انجام شده و چند نفر گفته‌اند شعبه ۱۳ این دادسرا این کار را انجام داده است.
ابراهیم رئیسی از خاوران تا پاستور
در جمهوری اسلامی، کاندیداهای اصلی برای ورود به کارزار انتخاباتی بایستی از رهبری «اذن» بگیرند! هاشمی‌رفسنجانی و احمدی‌نژاد که از این قاعده پیروی نکرده بودند از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند.
پس از کش و قوس‌های زیاد روز ششم اردی‌بهشت‌ماه کانال‌های تلگرامی خبر دادند که رئیسی در میهمانی افطار رهبری، «اذن» ورود به انتخابات را گرفته و نامزد اصلی نظام است. رهبری جمهوری اسلامی نه تنها شعار تشکیل دولت جوان را زیرپاگذاشت بلکه مأموریت رئیسی در قوه قضاییه را نیز ناتمام گذاشت. وی رؤسای قوه قضاییه را برای دو دوره ۵ ساله انتخاب می‌کند در ‌حالی که رئیسی سه سال از دوره اول خود را گذرانده است.
با محکم ‌شدن احتمال حضور رئیسی در انتخابات، گمانه‌زنی در مورد علی‌رضا اعرافی و محسنی‌‌اژه‌ای به عنوان جانشین احتمالی وی شروع شد.
گرچه تعدادی از چهره‌های نظامی و امنیتی با تأکید روی توطئه‌رقبا برای سوزاندن رئیسی در رقابت بر سر جانشینی رهبری، او را از ورود به عرصه انتخابات برحذر داشتند، اما تصمیم وی برای ورود به کارزار انتخابات نشان می‌دهد که او عبور از مسیر «پاستور» را برای جلوس به جایگاه رهبری ضروری تشخیص داده است. وگرنه ریسک شرکت دوباره در انتخابات و درگیری با مشکلات اقتصادی و سیاسی کمرشکنی را که کشور با آن‌ها روبه‌روست نمی‌پذیرفت.
رئیسی شخصاً‌ تصمیم‌گیرنده نبود. تشتت آرا در میان نامزد‌های جناح غالب، آن‌ها را به این فکر انداخت که مبادا نتیجه ‌انتخابات را ببازند. آن‌ها پس از رای‌زنی‌ به این نتیجه رسیدند که برای اجماع و یک‌سره‌ کردن کار رقیب و به دست آوردن ریاست هر سه قوه و نصب جانشین مطلوب رهبری نیاز به ریسک روی رئیسی است. البته موفقیت رئیسی بستگی به عمل‌کرد شورای نگهبان و قلع و قمع رقبای او و مهندسی آرا دارد!
حذف ظریف و سید حسن خمینی از سوی رهبری، شکایت جنسی علیه محسن هاشمی، زمینه‌سازی شورای نگهبان برای حذف سعید محمد و احمدی‌نژاد و دیگر رقبای احتمالی رئیسی، هموار کردن راه او برای رسیدن به «پاستور» است.
اما باید توجه داشت درصورت انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهور، وی در سفرهای خارجی با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای مواجه خواهد شد. رئیس قوه قضاییه و ولی فقیه نیاز به سفر به اروپا و آمریکا ندارند اما محرومیت رئیس جمهور از چنین سفرهایی جای تأمل دارد.
رقبای پوششی برای انتخاببت پوششی؟!
اصل انتخابات پوششی برای انتصاب ابراهیم رئیسی بر صندلی ریاست‌جمهوری حکومت جمهوری اسلامی است.
با انتشار اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده شورای نگهبان برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تکلیف نظام با مردم پیش از برگزاری این انتخابات مشخص شد.
از هفت کاندیدای تأیید صلاحیت شده از سویی شورای نگهبان، سه داوطلب (سعید جلیلی، علی‌رضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی) پوششی ابراهیم رئیسی هستند، و سه کاندیدای دیگر (عبدالناصر همتی، محسن مهرعلی‌زاده و محسن رضایی) هیچ شانسی حتا اندک برای پیروزی در انتخابات ندارند.
موضوع احتمال دوقطبی شدن این رقابت در هر شرایطی که چالش بزرگ نظام در مناظره‌های پیش رو با اصلاح‌طلبان بود نیز یک‌سره شد و می‌توان گفت مطابق دوره دوم تا دوره ششم انتخابات ریاست‌جمهوری در دوره جمهوری اسلامی، حالا دیگر نه‌تنها کم‌ترین مشارکت مردمی تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌توان شاهد بود که غیررقابتی‌ترین انتخابات نیز در این تاریخ رقم می‌خورد.
اگر عنوان «کاندیدای احتیاطی» از دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ادبیات سیاسی ایران به کار برده شد و اصطلاح «کاندیدای پوششی» اولین‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ وارد ادبیات سیاسی ایران شد، حالا می‌توان لفظ «انتخابات پوششی» را نیز از سیزدهمین دوره وارد ادبیات رسمی سیاسی در ایران کرد. انتخاباتی که پوشش نظام برای حمایت بدون کم‌ترین احتمال شکست و انتقاد و چالش برای ابراهیم رئیسی است که گفته شده جدی‌ترین گزینه رهبری آینده جمهوری اسلامی ایران است.
حالا با اعلام نتیجه بررسی‌ها از سوی خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران در آخرین ساعت‌های روز دوشنبه، به یکباره سیاسیون اصلاح‌طلب که با برگزاری جلسه‌های مختلف در فضای مجازی به دنبال این بودند که با وجود ناامیدی و عدم رغبت مردم، آن‌ها را در شرایط انتخاب میان لاریجانی و جهانگیری برابر رئیسی قرار داده و دوقطبی تازه برای رقابت با جبهه اصول‌گرایان ترتیب بدهند، شگفت‌زده شدند.
اسحاق جهانگیری که گفته می‌شد تنها چهره اصلاح‌طلبان است که به بیت رهبر جمهوری اسلامی به‌عنوان معتمد و میانجی هنوز رفت‌وآمد دارد رد صلاحیت شده است و علی لاریجانی که مشاور رهبر جمهوری اسلامی و یکی از متنفذترین چهره‌های نظام طی بیست سال گذشته بوده نیز در کنار محمود احمدی‌نژاد و چهره‌هایی مانند محسن هاشمی رد صلاحیت شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244223
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
189
129
438
1239482
10058
15244
1244223

آی‌پی شما: 3.133.157.12
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403