اسامی ۷ نامزد نهایی انتخابات ۱۴۰۰ منتشر شد

افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای تأیید صلاحیت شده

در حالی که به پایان مهلت قانونی شورای نگهبان برای اعلام نامزدهای تأیید صلاحیت شده باقی مانده بود، شایعات و حواشی در این خصوص افزایش یافت.


چهارشنبه شب عباس‌علی کدخدایی، سخن‌گوی شورای نگهبان اعلام کرد که اعضای این شورا هنوز به جمع بندی لازم برای اعلام نامزدهای نهایی نرسیده‌اند و از مهلت ۵ روزه دوم خود استفاده می‌کنند.
طبق قانون اعضای شورای نگهبان ۵ روز برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری زمان دارند. اما اگر این ۱۲ نفر بعد از گذشت ۵ روز نخست نتوانند به جمع‌بندی برسند، می‌توانند از ۵ روز دوم هم برای این امر استفاده نمایند.
همین موضوع سبب شد گمانه‌زنی‌ها و شایعات در خصوص نامزدهای احتمالی تأیید صلاحیت شده افزایش یابد. کدخدایی البته در گفت‌وگوی دیگری که روز شنبه اول خرداد انجام داد اظهار داشت که احتمال دارد این شورا حتا زودتر از ۵ روز بازه زمانی دوم اسامی تأیید شدگان را اعلام کند.
از سوی دیگر در رسانه‌های ایران گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص اسامی افراد تأیید صلاحیت شده منتشر شد. خبرگزاری فارس روز یک‌شنبه  به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد دلیل تأخیر در تأیید صلاحیت نامزدها، بررسی وضعیت اقامت فرزند یکی از کاندیداهای مشهور در آمریکا و همچنین احراز سلامت یک نامزد با سابقه دیگر است. این خبرگزاری همچنین «پیش‌بینی» کرده که نظر نهایی شورای نگهبان با گمانه‌زنی‌ها فاصله زیادی داشته باشد.
در همین حال فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها گسترش یافت. بعد از حضور علی لاریجانی در کلاب‌هاوس و گفت‌وگوی او با خبرنگاران و فعالین سیاسی، محمود احمدی نژاد هم شنبه شب در این شبکه اجتماعی حضور داشت. کاربران به ویژه در توییتر انتقادات زیادی را از انتخاب گزینشی افراد برای پرسش سوال از احمدی نژاد مطرح کردند. همچنین کسانی که توانسته بودند از احمدی نژاد سوال کنند از عدم پاسخ‌گویی او به پرسش‌ها گله کردند. ضمن این‌که بسیاری از کاربران می‌گویند تنها به نزدیکان، دوستان و طرفداران رئيس جمهوری پیشین ایران اجازه طرح سوال داده شده بود.
افزایش فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها در شبکه‌های اجتماعی باعث شد تا سخن‌گوی شورای نگهبان روز شنبه به نامزدها تذکر دهد که تا پیش از اعلام صلاحیت‌ها هیچ یک از افراد حق انجام فعالیت تبلیغاتی و انتخاباتی ندارند. عباس‌علی کدخدایی همچنین در ادامه افزود: «ما این نکته را به مسوولان اجرایی تذکر داده‌ایم که تبلیغات انتخابات بعد از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها شروع می‌شود و طبق قانون قبل از آن به هیچ وجه نامزدها حق تبلیغات ندارند.»
اظهارات سخن‌گوی شورای نگهبان در حالی طرح شد که پیش از آن حتا شایعاتی در خصوص انجام مناظره‌های تبلیغاتی میان برخی از نامزدها در شبکه‌های تلویزیونی طرح شده بود. اسحاق جهانگیری روز جمعه در حساب توییتری خود اعلام کرد که آمادگی دارد با هرکدام از نامزدها در هر پلتفرمی مناظره کند.
بعد از آن بود که عزت الله ضرغامی در توییت دیگری، خطاب به جهانگیری نوشت که او هم آمادگی انجام چنین کاری را دارد. رئيس پیشین صدا و سیما البته در توییت خود محمد دلاوری خبرنگار صدا و سیما که در دوران ریاست ضرغامی برنامه‌های متعددی را در این سازمان اجرا می‌کرد و همچنین شرکت تلوبیون که مرجع پخش زنده برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی است را منشن کرد.
ضرغامی از جمله سیاستمداران اصول‌گرایی است که برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نامزد شده بود. او چهار سال قبل هم یکی از چهره‌هایی بود که گمانه‌زنی‌های زیادی از احتمال نامزدی او در انتخابات مطرح شده بود.
علی لاریجانی، رئيس پیشین مجلس شورای اسلامی که یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود روز شنبه در حساب توییتری خود از احتمال عدم برگزاری مناظره‌های زنده تبلیغاتی ابراز نگرانی کرد.
لاریجانی در توییت خود نوشت: «شنیده‌ام عده‌ای به دنبال حذف پخش زنده مناظرات هستند. امیدوارم این خبر نادرست باشد.»
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود: «تحقق این قبیل بدعت‌ها با ادعای مشارکت حداکثری نمی‌خواند و انتخابات را از اراده مردم خالی خواهد کرد.»
با این حال و هرچند گمانه‌زنی‌ها در خصوص نامزدهای اصلی انتخابات روشن شده، اما با توجه به سوابق شورای نگهبان هنوز نمی‌توان با قطعیت از نامزدهایی که از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند اطمینان داشت. در ادوار پیشین چهره‌هایی رد صلاحیت و یا حتا احراز صلاحیت شده‌اند که شگفتی ناظران سیاسی را به همراه داشته است.
اسامی ۷ نامزد نهایی انتخابات ۱۴۰۰ منتشر شد
وزارت کشور طی بیانیه‌ای رسماً نام ۷ کاندیدایی که از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند را اعلام کرد.
طبق این لیست که شب گذشته ابتدا از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده بود، رد صلاحیت گسترده و بی‌سابقه‌ای صورت گرفته و هفت نامزد زیر تأیید شده‌اند: ابراهیم رئيسی، سعید جلیلی، محسن رضایی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عبدالناصر همتی، علی‌رضا زاکانی و محسن مهرعلی‌زاده
طبق این فهرست چهره‌های برجسته‌ای چون علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مصطفا تاجزاده، محمود احمدی نژاد، مسعود پزشکیان و بسیاری دیگر از افراد سرشناس رد صلاحیت شده‌اند.
این فهرست شورای نگهبان واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای سیاسی ایران به همراه داشته است.
علی لاریجانی ساعاتی پس از انتشار این لیست در بیانیه‌ای تلویحاً اعلام کرد که اعتراضی به این تصمیم ندارد. رئيس پیشین مجلس در بخشی از بیانیه خود می‌نویسد: «حال آن‌که روند انتخابات این‌گونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانی که در این مدّت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید.»
عباس‌علی کدخدایی، سخن‌گوی شورای نگهبان صبح روز سه‌شنبه گفته بود که این شورا لیست نامزدهایی تأیید صلاحیت شده را شب گذشته به وزارت کشور ارسال کرده است.
از زمان انتشار خبر رد صلاحیت‌های گسترده و بی‌سابقه، کاربران در شبکه‌های اجتماعی با انتشار مطالبی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.
اسحاق جهانگیری هم ساعاتی پس از انتشار لیست تأیید شدگان در بیانیه‌ای عدم احراز صلاحیت بسیاری از شخصیت‌ها را تهدید جدی خواند و ابراز امیدواری کرد که «جمهوریت نظام، منابع ملی و آینده ایران را فدای مصالح آنی سیاسی نکند.»
معاون اول حسن روحانی همچنین در بخش دیگری از بیانیه خود تلویحاً اعلام کرد که اعتراضی به رد صلاحیت خود نخواهد کرد و در عین حال از مردم خواست در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شرکت کنند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244233
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
199
129
448
1239482
10068
15244
1244233

آی‌پی شما: 18.216.60.13
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403