نظام سیاسی فللسطین در حال تغییر است

حماس خواستار اجرایی شدن توافق قبلی با فتح برای ایجاد رهبری واحد تحت زعامت محمود عباس است.


البته تدابیر ویژه امنیتی که شهر رام‌الله در جریان تعطیلات عید فطر و آغاز هفته گذشته شاهد آن بود، به تدریج کاهش یافته است.
در همین حال و پیش از اعلام آتش‌بس، جبرئیل رجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش "فتح"، در یک مصاحبه تلویزیونی از معترضان خواست به‌جای تجمع در مقابل مقر ریاست دولت فلسطین به نقاط تماس با ارتش اسرائيل بروند و با بلند کردن پرچم فلسطین، به سمت اسرائیلی‌ها سنگ پرتاب کنند. وی تأکید کرد که جنبش فتح "هرگز اجازه تغییر نظام سیاسی فلسطین را با روشی که تل‌آویو از آن حمایت کند، نخواهد داد." دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح از طرف‌هایی که از ذکر نام‌ آنان خودداری کرد و آن‌ها را "بازیچه سیاسی" خواند، خواست که از تلاش‌های نامتناسب برای تغییر نظام سیاسی در فلسطین دست بردارند.
با این حال، ایمن دراغمه، یکی از رهبران جنبش"حماس"، برنامه جنبش را برای تغییر نظام سیاسی انکار کرد و خواستار فعال کردن توافق قبلی با جنبش "فتح" برای ایجاد "رهبری ملی واحدی تحت ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شد. به باور وی نهاد جدید بایستی جانشین کمیته مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین شود و تلاش‌هایی خود را برای ایجاد اصلاحات در نهادهای سازمان آزادی‌بخش فلسطین که به گفته دراغمه نیاز به اصلاح دارد و در حال حاضر از همه اقشار ملت نمایندگی نمی‌کند، آغاز کند.
از سوی دیگر، دیمیتری دلیانی، سخن‌گوی جنبش "اصلاحات دموکراتیک" به رهبری محمد دحلان، تأکید کرد که "این جنبش، مانند بقیه احزاب فلسطینی، به دنبال تغییر نظام سیاسی فلسطین است تا روی‌کرد فعلی را کاملاً تغییر دهد، اما ایجاد اصلاحات موردنظر باید از طریق برگزاری انتخابات انجام شود، افزون بر آن‌که تنها با تغییر افراد، نمی‌توان به تغییرات و اصلاحات لازم، دستیابی پیدا کرد." وی با اشاره به اظهارات جبرئیل رجوب در مورد این‌که فردی که سعی در تغییر نظام سیاسی در فلسطین دارد، تنها یک "بازیچه سیاسی" است، گفت که هدف وی، محمد دحلان، رهبر جنبش اصلاحات دموکراتیک نیست، بلکه دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح این اصطلاح را در خطاب به افراد دیگری به کار برده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244206
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
172
129
421
1239482
10041
15244
1244206

آی‌پی شما: 18.227.111.58
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403