جمعیت ناهمگون و میزان مشارکت در انتخابات

میزان مشارکت مردم در انتخابات سال ۱۴۰۰، بنا به افکارسنجی انجام شده کم‌تر از ۳۵ درسد خواهد بود.


سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران طی هفته گذشته بازتاب روشن شرایط فعلی نظام جمهوری اسلامی بود. چهره‌های سیاسی از همه جناح‌های درون حکومت برابر یکدیگر صف‌آرایی کردند، در مورد دلایل حضورشان در صحنه رقابت انتخاباتی مسائل غلوآمیز و غیرواقعی مطرح کرده و حتی گریستند. از همان ابتدا نیز در خصوص چهره‌های جنجالی، رد صلاحیت آن‌ها مشخص و روشن بود.
حالا با آغاز روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، اگرچه هنوز شورای نگهبان نظر نهایی خود در خصوص صلاحیت آن‌ها را رسما اعلام نکرده، اما می‌توان تصویر نسبتا روشنی از فضای رقابتی روزهای پیش رو داشت.
انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو با شرایط فعلی یک ستاره دارد و آن «ابراهیم رئیسی، رئیس فعلی قوه قضائیه» است که مدعی شده است: «رقیب اشرافی‌گری و فساد» است و علی خامنه‌ای، جریان سرداران و انقلابیون نزدیک به آنها، شورای نگهبان و بخش بزرگی از اصول‌گرایان او را به‌ شکل علنی حمایت می‌کنند.
حمایت از رئیسی و مهندسی شرایط به نفع او چنان است که برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، ادعا کرد: «مشارکت پایین برای مشروعیت انتخابات مشکلی ایجاد نمی‌کند.»
همچنین اعلام شده میزان مشارکت مردم در انتخابات امسال (۱۴۰۰)، بنا به نظرسنجی انجام شده از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) کم‌تر از ۳۵ درسد خواهد بود و این یعنی پایین‌ترین میزان مشارکت طی ۴۲ سال گذشته در انتخابات ریاست‌جمهوری.
سید ابراهیم رئیسی برابر رقبایی که یا رد صلاحیت شده‌اند یا عملاً تحت تأثیر جو عمومی جامعه و رای حاکم دستشان برای اقناع افکارعمومی خالی است، «صاحب اکثریت آرا از اقلیت مشارکت ‌کننده» در این روی‌داد سیاسی تا امروز است.
چهره‌های سرشناس سیاسی که در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند را می‌توان در شش طیف به لحاظ سوابق اجرایی و حکومتی و سیاسی تقسیم‌بندی کرد.
اعضای دولت حسن روحانی، اعضای دولت محمود احمدی‌نژاد، اعضای دولت محمد خاتمی، نظامیان و نمایندگان سابق و فعلی مجلس شورای اسلامی و فعالان حزبی و چهره‌های ارشد و باسابقه نظام. این عده خود را در سه صف‌بندی سیاسی اصلاح‌طلبی، اصول‌گرا و مستقل معرفی کرده‌اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1245338
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
37
236
1553
1239482
11173
15244
1245338

آی‌پی شما: 3.137.170.14
امروز: شنبه، 29 ارديبهشت 1403