تلاش برای احیای برجام پا گذاشتن دولت بایدن در میدان مین

خبرگزاری رویترز تلاش دولت ایالات متحده برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را همچون قدم گذاشتن در میدان مینی دانست که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، با اعمال بیش از ۷۰۰ تحریم علیه ایران، آن را مین‌گذاری کرده است.


بیش از یک ماه است که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا از طریق مذاکراتی غیرمستقیم در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام که تاکنون چندین دور آن در وین، پایتخت اتریش برگزار شده است، برای احیای برجام و بازگشت دو کشور به تعهدات‌شان براساس این توافق تلاش می‌کنند.
لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و این‌که کدام تحریم‌ها باید لغو شوند، یکی از مسائل مهم گفت‌وگوهای وین است. ایران بارها تأکید کرده که در قبال بازگشت به تعهداتش در برجام، آمریکا باید تمام تحریم‌های وضع ‌شده علیه ایران در دوران ترامپ را لغو کند و تعداد این تحریم‌ها را «۱۵۰۰ مورد» عنوان کرده است. ازسوی دیگر، آمریکا می‌گوید آماده رفع «تحریم‌های ناسازگار با برجام» است.
خبرگزاری رویترز با بررسی اقدام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌هایی که پیش‌تر لغو شده بود، گزارش داده است که دولت دونالد ترامپ بیش ‌از ۷۰۰ نهاد و شخص را در ارتباط با ایران تحریم کرده است. یک مقام آمریکایی ارزیابی رویترز از تعداد تحریم‌های ترامپ علیه ایران را به محاسبه دولت بایدن نزدیک دانسته است.
براساس گزارش رویترز که روز دوشنبه، ۲۷ اردی‌بهشت‌ماه، منتشر شد، بیش از ۲۰ نهاد حیاتی در حوزه اقتصاد ایران، ازجمله بانک مرکزی و شرکت ملی نفت، نیز در این مجموعه براساس قانون آمریکا که برای مجازات بازیگران خارجی به‌دلیل حمایت از تروریسم یا گسترش تسلیحات طراحی شده، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.
بنابر این گزارش، اگر قرار باشد ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین فایده بازگشت به برجام و مهار برنامه هسته‌ای خود، بتواند دوباره نفت صادر کند، لغو بسیاری از این تحریم‌‌ها اجتناب‌ناپذیر خواهد خواهد بود، اما احیای برجام و کنار گذاشتن این تحریم‌ها، جو بایدن و دولتش را در معرض اتهام «نرمش دربرابر تروریسم» قرار خواهد گرفت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1245339
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
38
236
1554
1239482
11174
15244
1245339

آی‌پی شما: 18.117.253.176
امروز: شنبه، 29 ارديبهشت 1403