توافق وین نزدیک است؟

نمایندگان ایران، روسیه و آمریکا نسبت به شکل‌گیری توافق تا ۳۱ اردی‌بهشت ابراز امیدواری کرده‌اند.


محمدجواد ظریف و آنتونی بلینکن، وزرای امور خارجه ایران و آمریکا از روز یک‌شنبه به طور هم‌زمان در اروپا حضور دارند. ظریف در جنوب اروپا در رم و بلینکن در شمال اروپا در کپنهاگ.
این حضور هم‌زمان در اروپا در حالی است که مذاکرات وین با هدف دستیابی به نوعی توافق بین نمایندگان جمهوری اسلامی، کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه) و آمریکا، باوجود دور جدید درگیری‌ها بین اسرائیل و فلسطین، بحرانی که جمهوری اسلامی ایران با حمایت از حماس و جهاد اسلامی یک طرف آن معرفی می‌شود، ادامه دارد.
خبر سفر ظریف به اروپا بدون اعلام نام کشورهای مقصد سفر، هفته گذشته رسانه‌ای شد. متن خبر ایسنا حاکی از آن بود که «ظریف پس از سوریه به چند کشور اروپایی می‌رود و این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده ربطی به مذاکرات وین ندارد.»
از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته از سفر بلینکن به دانمارک و سپس ایسلند و گرینلند خبر داد. قرار است بلینکن در این سفر پنج روزه در نشست شورای وزیران شمالگان شرکت کند.
هرچند ظریف در آغاز تور اروپایی خود پس از سفر به اسپانیا، برنامه سفر به اتریش، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای را به دلیل حمایت وین از اسرائیل لغو کرد؛ عباس عراقچی، معاون او، به انتشار یک توییت در محکومیت برافراشته شدن پرچم اسرائیل بر فراز ساختمان‌های دولتی در وین اکتفا کرد و همچنان در پایتخت اتریش باقی ماند.
معاون وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، پیش‌تر اعلام کرده بود در صورت لغو تحریم‌ها، تهران آماده ازسرگیری اجرای پروتکل الحاقی و علاقه‌مند است این اقدام تا ۳۱ اردی‌بهشت انجام شود.
چهار روز دیگر، مدت سه ماهه توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حفظ نظارت‌های کلیدی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به پایان می‌رسد.
نظارت‌هایی که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باید در صورت لغو نشدن تحریم‌ها، برچیده شوند.
از همین رو مقامات در تهران، مسکو، واشینگتن و اروپا ابراز امیدواری می‌کنند که با پیشرفت مذاکرات وین، توافق با آژانس نیز تمدید شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1245345
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
44
236
1560
1239482
11180
15244
1245345

آی‌پی شما: 18.216.173.64
امروز: شنبه، 29 ارديبهشت 1403