ایجاد کشور فلسطینی شرط سعودی برای اسرائیل

آن‌گونه که ولیعهد عربستان سعودی گفته منافع مشترک می‌تواند روابط ایران و عربستان را بهبود ببخشد.


به صراحت باید گفت که منطقه خاورمیانه اهمیت خود را برای آمریکا از دست داده است. داشتن ذخایر نفت شل آمریکا که بزرگ‌ترین منابع نفتی در جهان است، تا چند سال دیگر آمریکا را از نفت خاورمیانه بی‌نیاز خواهد کرد؛ اما امنیت اسرائیل در این منطقه، برای آمریکا اولویت اصلی بوده است و رفتار جمهوری اسلامی و تهدیداتی که متوجه کشورهای عرب همسایه کرد، این فرصت طلایی را به ترامپ داد تا بزرگ‌ترین دشمنان استراتژیک اسرائیل، یعنی اعراب را به کشورهای دوست تبدیل کند؛ بنابراین نگرانی خصومت تاریخی اعراب با اسرائیل از بین رفته است.
همسایگان ایران این تغییرات را سال‌ها پیش دیده‌اند و عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه مدت‌ها است که در سیاست‌های خود طوری حرکت کرده‌اند که قربانی سیاست کشورهای بزرگ نشوند. روابط گسترده و تعریف شده عربستان سعودی با چین، روسیه، هند و پاکستان از همین درک و شناخت از تغییرات سیاستگذاری آمریکا، نشأت می‌گیرد.
در حالی که جمهوری اسلامی با شبه‌نظامی سازی و ایجاد واهمه، کشورهای منطقه را از خود می‌راند و با اقتصادی ویران شده و انزوا در منطقه، وضعیت مردم و امنیت کشورش را بسیار شکننده کرده است، اینک باید در سیاست منطقه‌ای خود بازنگری عمیقی انجام دهد.
حالا هم معامله جمهوری اسلامی با عربستان سعودی برای گفت‌وگو و تنش‌زدایی، بیش از آن‌که از بابت نگرانی وقوع یک «فاجعه عظیم انسانی» در یمن باشد، (آن‌گونه که ظریف به خبرنگاران در سوریه گفت)، نگران از گسترش رابطه اسرائیل با کشورهای منطقه است.
شاید همانگونه که ولیعهد سعودی به روشنی ترسیم کرد، منافعی که هر دو کشور دارند ایجاب می‌کند که در منطقه صلح و امنیت باشد. برای سعودی چشم‌انداز ۲۰۳۰ و رفاه شهروندان و اقتصاد این کشور، گزینه مطلوب، همکاری با جمهوری اسلامی است تا در پرتو این گفت‌وگوها، امنیت در مرزهای این کشور تأمین شود.
دوم، مسأله فلسطین و ایجاد کشوری فلسطینی است؛ آرمانی که عربستان سعودی آن را شرط عادی شدن روابط خود با اسرائیل دانسته و همواره بر این نظر تأکید داشته است، زنگ خطری برای جمهوری اسلامی است تا هر چه توان دارد به کار بندد تا درگیری‌های اسرائیل و فلسطینیان، آرزو و آرمان این ملت را تا آنجا که ممکن است به تعویق بیندازد و از عادی شدن رابطه مهم‌ترین قدرت عربی اسلامی با اسرائیل جلوگیری کند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1245339
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
38
236
1554
1239482
11174
15244
1245339

آی‌پی شما: 18.117.253.176
امروز: شنبه، 29 ارديبهشت 1403