شی جین‌پینگ: همه‌گیری کرونا موقعیت مناسبی را در اختیار حزب کمونیست چین قرار داده است

شی جین‌پینگ، رهبر چین، مدعی شده است برجسته‌ترین ویژگی حال حاضر جهان «آشوبی»ست که همانند آن در سد سال گذشته مشاهده نشده است و زمان‌بندی و شرایط کنونی جهان همگی به نفع چین است و می‌تواند به حزب کمونیست چین در دستیابی به هدف خود، یعنی سلطه بر جهان، کمک کند.


شی در ادامه توضیح داد این آشوب بر اثر همه‌گیری کووید-۱۹ پدید آمده است. شی درباره چگونگی مناسب بودن جایگاه چین توضیح واضحی ارائه نداد اما
منظور خود را به وضوح بیان کرد؛ در حالی‌که اکثر کشورهای جهان از این ویروس آسیب دیده‌اند و همچنان نیز به شدت از آن رنج می‌برند، چین با موفقیت
کامل توانسته است بر آن غلبه کند.
شی گفت: «نحوه پاسخ‌دهی به همه‌گیری جهانی کروناویروس جدید بی‌درنگ نشان می‌دهد رهبری و سیستم سیاسی کدام کشور از همه بهتر است.»
سخنان شی که بازتاب بیانات اخیر مقامات چین است، اولین باریست که «اعتماد به نفس» او را به طور رسمی به نمایش می‌گذارد. مقامات چین از این‌که همه‌گیری کرونا در چین آغاز شد و در آن به پایان رسید به خود افتخار می‌کنند.
چِن ئی‌شین، دبیر کل کمیته سیاسی و حقوقی مرکزی چین در روز دهم ژانویه به کارمندان این کمیته در پکن گفت: «در جهان امروز، نظم عالی چین و آشفتگی غرب دو نقطه متقابل یک‌دیگرند. سوسیالیسم توأم با خصائص چین، سرزندگی بی‌سابقه‌ای را به همراه داشته است.»
هه بین، رئیس کمونیست شهرستان چیلیان واقع در شمال غرب استان چینگهای ضمن نقل سخنان شی از جلسه او با مقامات این شهر در تاریخ ۲۵ فوریه گفت: «شرق رو به صعود و غرب رو به افول است.»
مقامات چین تا این لحظه به طور رسمی از آمار چینی‌هایی که به علت قرنطینه شدید نتوانسته‌اند خدمات درمانی یا داروهای لازم برای درمان بیماری‌های مزمن خود را دریافت کنند و جان خود را از دست داده‌اند، آمار چینی‌هایی که به بیماری‌های روانی دچار شده‌اند، آمار خانواده‌های چینی که ورشکسته شده‌اند یا خانواده‌هایی که از هم پاشیده‌اند و آمار چینی‌هایی که بر اثر لغو تمام پروازها به دستور رژیم کمونیست در مارس ۲۰۲۰ در کشورهای خارجی به حال خود رها شدند هیچ حرفی نزده‌اند.
سخنرانی شی
شی سخنرانی جاه‌طلبانه خود را در روز ۱۱ ژانویه در سمیناری با حضور تمامی مقامات استانی یا بالاتر ایراد کرد و متن آن برای اولین بار در روز ۳۰ آوریل در مجله دولتی چیشی منتشر شد.
نکته اصلی این سخنرانی ۱۱،۰۰۰ کلمه‌ای بود که شی از رژیم کمونیست خواست از فرصت حاصل از آشوب جهانی نهایت استفاده را ببرند و دو هدف «سد ساله» حزب کمونیست چین را به واقعیت تبدیل کنند. شی گفت از نظر او «زمان‌بندی و شرایط جهان به نفع حزب کمونیست است. به همین دلیل است که ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم و از همیشه جسورتر هستیم، اعتماد به نفس و عزم راسخ ما بر این اصل استوار است.»
دو هدف «سد ساله» شی عبارتند از: ۱) او امیدوار است بتواند تا سالگرد سدسالگی بنیان‌گذاری حزب کمونیست چین در سال ۲۰۲۱، چین را به «جامعه شائوکانگ» تبدیل کند، یعنی میزان سرانه درآمد کشور را نسبت به سال ۲۰۱۰ دو برابر کند، و ۲) تا سالگرد سدسالگی غصب چین توسط حزب کمونیست در سال ۲۰۴۹، کشور را به یک «جامعه سوسیالیستی مدرن» تبدیل کند. جین کانرونگ، مشاور شی، در جولای ۲۰۱۶ توضیح داد اهداف سدساله دوران شی به بیان ساده‌تر عبارتند از «پیشی گرفتن از ایالات متحده و بریتانیا، و تصاحب مقام رهبری جهان.»
شی در سخنرانی‌اش درباره منشأ «اعتماد به نفس چینی» خود نیز توضیح داد.
شی ضمن اشاره به دست‌آوردهای رژیم کمونیست تحت رهبری خود گفت: «چین به دومین اقتصاد بزرگ، بزرگ‌ترین کشور صنعتی و بزرگ‌ترین کشور بازرگانی خارجی در جهان تبدیل شده است و بیشترین ذخایر ارزی جهان را داراست.»
او سپس درباره شرایط جهان به سخنرانی پرداخت.
ویروس حزب کمونیست که عمدتاً با نام کروناویروس جدید عامل کووید-۱۹ شناخته می‌شود، از سال ۲۰۱۹ تاکنون در نظم جهان اخلال ایجاد کرده و به اقتصاد جهان آسیب زده است. شی در سخنرانی خود گفت این همه‌گیری «چین را با فرصت‌ها و چالش‌های بزرگ و بی‌سابقه‌ای مواجهه کرده است. اما به طور کلی، فرصت‌های مهیاشده بزرگ‌تر از چالش‌ها هستند.»
شی از تمامی اعضای حزب کمونیست خواست به منظور بهره‌وری از این فرصت‌ها «از تمام عوامل مثبتی که می‌توانند پدید آورند استفاده کنند، تمامی نیروهای قابل دسترسی را متحد کنند، برای انجام کارشان به نحو احسن تمام تلاش‌شان را بکنند و برای تحقق اهداف‌شان پشتکار به خرج دهند.»
شی پس از صحبت طولانی درباره نظریه‌های تئوری و ایدئولوژی‌های مارکسیستی، به توضیح و تکرار مجدد طرح توسعه اقتصادی «دورانی دوگانه» خود پرداخت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1245332
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
31
236
1547
1239482
11167
15244
1245332

آی‌پی شما: 3.16.75.37
امروز: شنبه، 29 ارديبهشت 1403