حمایت از غزه یا دوستی با آمریکا

قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس در گذشته همیشه حامی فلسطینی‌ها بوده و تا جایی که توانسته از سیاست‌های اسرائیل انتقاد کرده است.


تونس ـ نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره خشونت‌های میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی، که قرار بود روز جمعه (۱۴ مه) برگزار شود، به دلیل مخالفت آمریکا، به یک‌شنبه موکول شد. آمریکا با کشانده شدن مسأله به شورای امنیت و صدور قطع‌نامه و بیانیه درباره آن مخالف است و مایل است وقت بیشتری به تلاش‌های پشت پرده دیپلماتیک بدهد.
پیشتر اعلام شده بود که شورای امنیت سازمان ملل به درخواست تونس و نروژ، و حمایت چین - رئیس دوره‌ای شورای امنیت- روز جمعه سومین نشست خود را درباره درگیری‌های اسرائیل و فلسطینی‌ها برگزار خواهد کرد و نمایندگان اسرائیل و فلسطین در آن حضور خواهند داشت. دو جلسه غیرعلنی شورای امنیت در هفته گذشته با مخالفت آمریکا از صدور بیانیه بازماندند.
نروژ و تونس متن پیش‌نویس بیانیه‌ شورای امنیت را تهیه کرده‌اند و در آن «درباره خشونت‌ها در اراضی اشغالی کرانه غربی، از جمله شرق اورشلیم» ابراز نگرانی شده و طرفین به خودداری از تحریک تنش‌ها فراخوانده می‌شوند.
تونس تنها عضو عرب شورای امنیت است که از سال ۲۰۲۰ به عنوان یک عضو غیردائم شورا انتخاب شده است. وزارت خارجه این کشور پیشتر در تاریخ نهم
مه با صدور بیانیه‌ای برای برگزاری جلسه شورای امنیت و بررسی رفتار «خطرناک و بی‌رحمانه اسرائیل در افزایش تنش‌ها در مناطق اشغالی فلسطینی، و مسجد الاقصا» فشار آورده بود. این بیانیه گفت که درخواست فوق در هماهنگی با فلسطینی‌ها صادر شده و چین‌ و نروژ و شماری دیگر از اعضای غیردائم از آن حمایت کرده‌اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1245340
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
39
236
1555
1239482
11175
15244
1245340

آی‌پی شما: 18.221.85.142
امروز: شنبه، 29 ارديبهشت 1403