جمهوری‌خواهان لیز چینی را از رهبری حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان برکنار کردند

نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در روز چهارشنبه به برکناری لیز چینی، نماینده جمهوری‌خواه (اهل وایومینگ) از رهبری این حزب در مجلس نمایندگان رای دادند. تصمیمی که در میانه یک جروبحث عمومی میان او و سایر رهبران حزب جمهوری‌خواه، به دنبال نظرات نقدآمیز او درباره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و بیانیه حزب، گرفته شد.


لیز چینی که دختر دیک چینی، معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا است، پس از برکناری به خبرنگاران گفت که او تلاش می‌کند از ریاست جمهوری مجدد ترامپ جلوگیری کند؛ اگرچه تأکید کرد این حس را نداشته که از سوی همکاران جمهوری‌خواه خود مورد خیانت واقع شده ‌است.
چینی پس از رای‌گیری روز چهارشنبه گفت: «من هرکاری که بتوانم خواهم کرد تا تضمین کنم که رئیس جمهور سابق هیچ‌گاه دوباره به دفتر ریاست
جمهوری آمریکا نزدیک نمی‌شود. ملت به یک حزب جمهوری‌خواه قدرتمند نیاز دارد که بر پایه اصول محافظه‌کاری بنا شده باشد.»
او افزود: «قصد من رهبری مبارزه برای محقق شدن این هدف است.»
در روزهای آتی، انتخاباتی برای تعیین رئیس مجمع جمهوری‌خواهان برگزار خواهد شد که تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست.
در ابتدای امر، کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان (اهل کالیفرنیا)، و ویپ استیو اسکالیس، نماینده جمهوری‌خواه (اهل لس‌آنجلس) حمایت خود را از الیس استفانیک، نماینده جمهوری‌خواه اهل نیویورک برای ریاست مجمع جمهوری‌خواهان اعلام کردند. استفانیک در توییتی در روز چهارشنبه نوشت که او رسما برای جانشینی چینی وارد رقابت انتخاباتی شده ‌است.
در هفته‌های اخیر مک‌کارتی و دیگر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، به طور روزافزون و آشکارا توانایی رهبری چینی را زیر سوال بردند؛ با این استدلال که مقام ریاست مجمع جمهوری‌خواهان اساسا باید به عنوان یک عنصر متحدکننده میان اعضای حزب عمل کند در حالی که لفاظی چینی بیش از پیش به تفرقه آن‌ها دامن می‌زد؛ زیرا هنوز ترامپ احتمالا محبوب‌ترین فرد در حزب جمهوری‌خواه است.
مک‌کارتی در نامه‌ای در اوایل این هفته ادعا کرد که پیشنهاد برکناری چینی به دلیل رای او علیه ترامپ در استیضاح دوم مطرح نشده؛ بلکه دلیل آن نظراتی است که او جدا از خط مشی اصلی حزب بیان می‌کرد؛ آن هم در زمانی که جمهوری‌خواهان طی انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ سعی در بازپس‌گیری مجلس نمایندگان دارند.
او در روز دهم می، طی نامه‌ای بیان کرد: «من امید دارم که تمرکز ما بر بازپس‌گیری مجلس نمایندگان در سال ۲۰۲۲ و نشان دادن تعهدمان به آمریکا نتیجه دهد. با وجود آنکه جریان اصلی رسانه به طور مداوم علیه ما فعالیت می‌کند، من باور دارم که هنوز شانس بزرگی برای انجام آن کار داریم. متاسفانه هر روزی که برای مرور گذشته صرف شود، روزی است که برای به دست آوردن آینده از دست می‌دهیم.»
در این حین، به غیر از افرادی که به استیضاح و محکومیت ترامپ طی دومین استیضاح او رای دادند، چینی حمایت اندکی را از سوی سایر جمهوری‌خواهان کنگره دریافت کرد.
سناتور میت رامنی (اهل یوتا) در توییتی نوشت: «برکناری لیز چینی از مقام رهبری، حتا یک رای را به حزب جمهوری‌خواه اضافه نمی‌کند؛ بلکه به قیمت از دست دادن تعداد زیادی رای تمام خواهد شد.»
ترامپ در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه گفت که او انتظار برکناری چینی را داشته ‌است و افزود: «چینی هم برای کشور ما و هم برای خودش زیان‌بار است.» او همچنین گفت :«رای‌دهندگان در ایالت وایومینگ «بی‌صبرانه منتظر اخراج او بودند.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1245330
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
29
236
1545
1239482
11165
15244
1245330

آی‌پی شما: 18.119.255.44
امروز: شنبه، 29 ارديبهشت 1403