پیروزی لوکاشنکو با کسب حدود ۸۰ درسد آرا

خبرگزاری رسمی بلاروس عصر یک‌شنبه پس از بسته شدن مراکز اخذ رای اعلام کرد که الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهوری کنونی این کشور توانسته است نزدیک به ۸۰ درسد آرای ریخته شده در صندوق‌ها را از آن خود کند.


به نوشته این خبرگزاری، شمارش اولیه آرای انتخابات حاکی از آن است که لوکاشنکو توانسته است ۷۹.۷ درسد آرا را به دست آورد.
سوتلانا تیخانووسکایا، اصلی‌ترین رقیب او در این روز با کسب ۶.۸ آرا در جایگاه دوم قرار گرفت.
لوکاشنکو که «آخرین دیکتاتور اروپا» لقب گرفته است، طی سخنانی خود را پیروز این انتخابات خواند تا ششمین دوره‌ی زمامداری را در این مقام آغاز کند.
الکساندر لوکاشنکو بارها تأکید کرده بود که نمی‌تواند باور کند زنان می‌توانند در این انتخابات پیروز شوند. وی در ماه مه (۳ ماه پیش از انتخابات) گفت:  قانون اساسی ما برای زنان نیست. جامعه ما آن‌قدر پخته نیست که به زنان رای دهد. چون در قانون اساسی ما رییس جمهوری قدرت زیادی دارد.»
انتخابات ریاست جمهوری بلاروس روز یک‌شنبه در حالی برگزار شد که پلیس با هدف جلوگیری از اعتراضات احتمالی، چند ایستگاه بازرسی در اطراف پایتخت دایر کرد و دست‌کم ۸ نفر از نیروهای فعال در کمپین نامزدهای رقیب را بازداشت کرده بود.
در جریان برگزاری این انتخابات ناظران سازمان امنیت و هم‌کاری اروپا (OSCE) حضور نداشتند زیرا این گروه دعوت‌نامه‌های حضور در این انتخابات را به موقع دریافت نکرده بودند.
این انتخابات در حالی برگزار شد که ویکتور باباریکو، مهم‌ترین رقیب لوکاشنکو به اتهام کلاه‌برداری و اختلاس به زندان افتاده بود و متعاقب آن نیز حضور او در این انتخابات ممنوع شد.
دیگر مخالف برجسته لوکاشنکو، والری تسپکالو بود که پس از رد صلاحیت شدن، از ترس بازداشت به روسیه گریخت.
مقامات بلاروس از زمان آغاز فعالیت‌های انتخاباتی در ماه مه، بیش از ۱۰۰۰ نفر را بازداشت کرده‌اند. بخش قابل توجهی از بازداشت شدگان اهالی رسانه‌ها بودند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1229681
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
826
685
7731
1220432
10760
16017
1229681

آی‌پی شما: 18.222.69.152
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403