علت حادثه در نطنز مشخص شد اما اعلام نمی‌شود

یک روز پس از وقوع «حادثه» و آتش‌سوزی در بخشی از سایت هسته‌یی نطنز، ایران اعلام کرد که علت وقوع حادثه مشخص شده است اما در حال حاضر اعلام نمی‌شود.


مقام‌های جمهوری اسلامی بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیر اعلام کرده بودند که به ‌دنبال وقوع حادثه‌یی، یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز و فاقد مواد هسته‌یی سایت نطنز دچار آسیب شد اما برخی از تحلیگران معتقدند که محل آتش‌سوزی با کارخانه تازه افتتاح شده تولید سانتریفیوژ مطابقت دارد.
با این حال، کیوان خسروی، سخن‌گوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی امروز جمعه ۱۳ تیر ۱ روز پس از این حادثه گفت: «بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌یی شهید احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنج شنبه ۱۲ تیر ماه به وقوع پیوست به صورت دقیق مشخص کرده است.»
فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخ‌داد با بررسی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده، علت اصلی حادثه مشخص شده است.
وی افزود: «فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخ‌داد با بررسی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده، علت اصلی حادثه مشخص شده است.»
وی با این حال گفت: «به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.»
پس از اعلام این حادثه گمانه‌زنی‌ها و شایعاتی مبنی بر خراب‌کاری و یا حتا حمله اسرائیل مطرح شد. به ‌طوری‌که روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مسوول امنیتی در منطقه خاورمیانه که نامی از وی برده نشده است اعلام کرد: حادثه بر اثر کارگذاشتن یک وسیله انفجاری در داخل تأسیسات نطنز روی داده است!
از سوی دیگر ایدی کوهن تحلیلگر اسرائیلی که طبق حساب کاربری در لینکدین بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ در دفتر نخست‌ وزیری اسرائیل فعالیت می‌کرد، چندین ساعت قبل از اعلام این حادثه از سوی مقام‌های ایران در توئیتی به زبان عربی با تأکید بر اختصاصی بودن خبر از منابع اطلاعاتی غربی نوشت: اسرائیل بزرگ‌ترین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در ایران بمباران و تخریب کرده است.»
تأسیسات هسته‌یی نطنز بیش از ۱۰۰۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. هم‌چنین در این مجموعه تأسیسات زیرزمینی در عمق ۷. ۶ متری نیز وجود دارد که از حملات هوایی محافظت می‌کند. این سایت زیر نظر بازرسان آژانس انرژی اتمی قرار دارد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1243271
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
42
320
3789
1231446
9106
15244
1243271

آی‌پی شما: 18.220.137.164
امروز: پنج شنبه، 20 ارديبهشت 1403