دادگاه ویژه پاکستان پرویز مشرف را به اعدام محکوم کرد

دادگاهی در پاکستان پرویز مشرف، رییس جمهوری پیشین این کشور را به جرم خیانت بزرگ به اعدام محکوم کرد.

حکم غیابی این ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان در حالی اعلام شد که او به دلیل بیماری و برای معالجه از سال‌ها پیش تاکنون در خارج از کشور به سر می‌برد. حکم اعدام دادگاه ویژه اسلام‌آباد با رای موافق دو قاضی در برابر رای منفی یکی قاضی دیگر تأیید شد. بر اساس قوانین پاکستان، این رای قابل فرجام‌خواهی است.
جرم پرویز مشرف ۷۶ ساله که به مدت ۹ سال زمام امور کشور را در اختیار داشت، تعلیق قانون اساسی و اعلام وضعیت اضطراری برای حفظ قدرت اعلام شده است.
پرونده پرویز مشرف از سال ۲۰۱۳ در دستگاه قضایی پاکستان گشوده شده است اما محاکمه او هر بار به تأخیر می‌افتاد. نوبت پیش نیز با درخواست دولت پاکستان و وکلای مشرف زمان اعلام حکم او برای آخرین بار یک هفته دیگر عقب افتاده بود.
مشرف که هم‌اکنون در بیمارستانی در دبی بستری است، پیش از این محاکمه‌اش را ناعادلانه خوانده بود.
ژنرال مشرف با انجام یک کودتا در سال ۱۹۹۹ علیه نواز شریف به قدرت رسید. او در طول مدت زمامداری خود هم‌زمان رییس ستاد ارتش هم بود. مشرف در سال ۲۰۰۱ در پی یک همه‌پرسی خود را دوازدهمین رییس جمهوری پاکستان اعلام کرد.
به دنبال فشارها و تهدیدهای رقیبان سیاسی در مجلس پاکستان برای استیضاح و برکناری، پرویز مشرف سرانجام در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۰۸ برابر با ۲۸ مهر ۱۳۸۷ استعفای خود از سمت ریاست جمهوری را اعلام کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230018
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1163
685
8068
1220432
11097
16017
1230018

آی‌پی شما: 18.218.172.249
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403