آنکارا به تجاوزاتش پایان دهد

نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به اس دی اف اعلام کردند: با خروج از مناطق هم‌مرز با ترکیه تا عمقی بیش از ۳۰ کیلومتری خاک سوریه موافق هستند.

این گروه با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: نیروهای دموکراتیک سوریه به منظور پایان دادن به خون‌ریزی‌ها و محافظت از ساکنان منطقه در مقابل حملات ترکیه، مطابق با مفاد توافق اردوغان‌ - پوتین در حال عزیمت به موقعیت‌های جدیدی، دور از مرز ترکیه در شمال‌ شرق سوریه هستند.
اس دی اف هم‌چنین از روسیه خواست تا به برقراری گفت‌وگوهایی سازنده میان کردهای شمال سوریه و دولت بشار اسد در دمشق کمک کند.
در واکنش، دمشق با استقبال از این حرکت کردها اعلام کرد: به این ترتیب ترکیه باید به تجاوز خود به سرزمین‌های شمالی سوریه پایان دهد.
حملات ترکیه به سرزمین‌های کردنشین شمال سوریه در ۹ اکتبر و پس از آن آغاز شد که دونالد ترامپ از تصمیم خود برای خروج نظامیان آمریکایی از خاک سوریه خبر داد.
این حملات تا ۱۷ اکتبر ادامه داشت تا این‌که سرانجام آنکارا و واشنگتن پس از مذاکراتی ۴ - ۵ ساعته بر سر آتش‌بسی ۱۲۰ ساعته در شمال سوریه توافق کردند. پس از آن نیز در ۲۲ اکتبر اردوغان و پوتین، رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در جریان مذاکراتی که در شهر سوچی برگزار شد، در چهارچوب معاهده‌ی جدیدی اعلام کردند که در صورت عقب‌نشینی نیروهای کرد از مرزهای شمال ‌شرق سوریه و کنترل مشترک ترکیه و روسیه بر بخش بزرگی از مرز، به این درگیری‌ها پایان خواهند داد. ترکیه هشدار داد عدم اجرای این توافق از سوی کردها، باعث از سرگیری حملات خواهد شد.
حملات ی پ گ ادامه دارد
با وجود انتشار بیانیه‌ی رسمی نیروهای دموکراتیک سوریه مبنی بر ترک مناطق مرزی، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد: در پی حمله‌ی موشکی و خمپاره‌یی شبه‌نظامیان عضو ی پ گ در منطقه‌ی رأس‌العین، یک سرباز ترک کشته و پنج نفر نیز زخمی شده‌اند.
هم‌چنین سانا، خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد: نیروی‌های ترکیه و ارتش سوریه در شمال این کشور نزدیک شهر مرزی رأس‌العین با یک‌دیگر درگیر شده‌اند.
بنا بر این گزارش، ارتش سوریه کنترل ۴ روستای دیگر به نام‌های ام حرمله، باب الخیر، ام عشبه و الاسدیه را در جنوب شرق رأس العین و شمال ‌غرب حسکه در دست گرفته است و فاصله‌ی نیروهای ارتش سوریه در این منطقه تا مرز ترکیه ۳ کیلومتر است.
ارتش سوریه یک روز پیش‌تر نیز اعلام کرده بود در مسیر تل تمر تا رأس‌العین، کنترل هشت روستا را به ‌دست گرفته است.
آنکارا می‌گوید حمله به شمال سوریه که عملیات چشمه صلح نام گرفته است را با هدف مقابله با تروریست‌ها و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و تأمین امنیت ترکیه انجام داده است.
هم‌زمان با این عملیات که چهارشنبه ۱۷ مهر آغاز شد، ارتش سوریه اعلام کرد: نظامیان خود را در دفاع از تمامیت ارضی سوریه به منطقه عملیاتی نیروهای تحت حمایت ترکیه در شمال سوریه اعزام می‌کند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230079
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1224
685
8129
1220432
11158
16017
1230079

آی‌پی شما: 3.145.163.58
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403