ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان:

با برگزاری انتخابات موافقم

شش روز از دور جدید اعتراض‌ها در لبنان می‌گذرد؛ اعتراضاتی که به سراسر کشور گسترش یافته است و بحران سیاسی و اجتماعی شدیدی را در پی داشته است.

معترضان خواستار پاسخ‌گویی دولت هستند و دولت سعد حریری نخست ‌وزیر این کشور را که در ۲۵ مهر خبر تحمیل سیاست‌های جدید ریاضت اقتصادی از جمله اعمال مالیات برای استفاده از پیام‌رسان واتس‌اپ را اعلام کرد، سرزنش می‌کنند.
معترضان در بیروت و دیگر شهرها خواستار پاسخ‌گویی همه‌ی طبقات سیاسی به مشکلات ریشه‌یی این کشور از جمله فساد مالی و اداری، زیرساخت‌های ضعیف، بی‌کاری و بدهی عظیم دولت معادل ۱۵۰ درسد تولید ناخالص داخلی هستند.
در این‌باره خبرنگار گفت‌وگویی با ولید جنبلاط، سیاست‌مدار لبنانی و رییس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان انجام شده است.
ولید جنبلاط، رهبر اقلیت دروزی لبنان در این گفت‌وگوی کوتاه اعلام کرد که خواستار برگزاری انتخابات و ایجاد دولتی جدید است؛ همان خواسته‌یی که از سوی معترضان نیز مطرح شده است. او دولت سعد حریری را متهم به فروش بخش دولتی می‌کند؛ کاری که باعث فقیرتر شدن لبنان شده است.
آقای جنبلاط شما عضو پیشین پارلمان و وزیر پیشین دولت لبنان هستید و هم اکنون نیز حزب شما دو وزیر در دولت حریری دارد. لبنانی‌ها در خیابان خواستار برکناری همه‌ی رهبران سیاسی هستند و شعار می‌دهند که همه‌ی آن‌ها باید بروند. آیا شما نیز جزو این سیاست‌مداران محسوب می‌شوید و از شکایات و مطالبات معترضان نگرانی ندارید؟
البته که نگرانم اما برای حفظ ثبات کشور، قصد ترک دولت را نداریم. ما به تلاش‌های‌مان ادامه خواهیم داد تا زمانی که تصمیم دیگری بگیریم. سعی خواهیم کرد که دولت را برای انجام اصلاحات از درون تحت فشار بگذاریم. از یک طرف به دنبال ایجاد دولت جدید و خواستار تغییر کابینه هستیم و این‌که نمادهای فساد از دولت دور شوند و از طرف دیگر، درخواست معترضان برای انتخابات جدید را پذیرفته‌ایم زیرا این تنها راه برای رهایی یافتن از طبقه‌ی سیاسی موجود است.
نظر شما درباره‌ی بسته اصلاحات اعلام شده توسط نخست‌وزیر حریری چیست؟
این بسته اصلاحات، چیز مهمی نیست. آن‌چه حریری پیش‌نهاد می‌دهد فروش بخش دولتی است و من از همان ابتدا به عنوان فردی که سنتاً سوسیالیت است، مخالف فروش دارایی‌های مردم بودم. دولت جدید باید این دارایی‌ها را اداره کند که در میان آن‌ها بخش‌های موفقی از جمله شرکت هواپیمایی خاورمیانه نیز وجود دارند. من مخالف فروش این دارایی‌ها به سرمایه‌داران و به تازه‌واردان هستم. زیرا این کار لبنان را فقیر و فقیرتر می‌کند و باعث می‌شود که ۱ درسد از نخبگان کشور بیش‌ترین ثروت را در اختیار بگیرند.
آیا شما از بازگشت دارایی‌های غیرقانونی که خواسته معترضان است حمایت می‌کنید؟
البته که حمایت می‌کنم. من هم‌چنین طرفدار پاسخ‌گویی همه‌ی طبقات سیاسی هستم.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1229689
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
834
685
7739
1220432
10768
16017
1229689

آی‌پی شما: 3.149.213.209
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403