۲ نامزد در راه کاخ کارتاژ

انتخابات ریاست جمهوری تونس در حالی برگزار شد که نامزدهای بارز شکست سختی متحمل شدند و قیس سعید و نبیل القروی به دور دوم راه یافتند.

منابع تونسی میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را بالغ بر ۴۵ درسد در داخل و 19/7 درسد در خارج تونس اعلام و بیان کردند که بر
اساس شمارش اولیه آرا، قیس سعید و نبیل القروی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس راه می‌یابند. طبق گزارش المنصف المرزوقی رییس جمهور سابق تونس به شکست در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اذعان کرد.
پشتوانه سیاسی و داشتن حزب، قیس سعید نامزد مستقل با کسب 19/5درسد به هم‌راه نبیل القروی که با 15/5 درسد در رتبه دوم از آرا به دور دوم انتخابات قرار گرفت، راه یافت. پیروزی قیس سعید در دور اول به مثابه ضربه مهلکی به نامزدهای بارز انتخابات ریاست جمهوری تونس محسوب می‌شود.
وی پس از پیروزی در دور اول با طرفدارانش در ستاد انتخاباتی خود در پایتخت تونس شعارهای انقلابی از جمله وفاداری به خون کشته شدگان انقلاب تونس سر داد و تأکید کرد: تونس مجدداً مجد و بزرگی خود را به دست خواهد آورد و بر پایه دولت قانون و عدالت استوار خواهد شد.
ناظران سیاسی نتیجه دور اول را به مثابه زلزله سیاسی دانستند. زیرا عبدالفتاح مورو، یوسف الشاهد، عبدالکریم الزبیدی و المنصف المرزوقی راه به جایی نبردند.
قیس سعید کیست؟
وی استاد دانشگاه و ۶۱ ساله است. نام وی پس از انقلاب تونس بر سر زبان‌ها افتاد و طرفدارانش به ویژه جوانان از صراحت لهجه و پای‌بندی به حرف زدن با زبان عربی فصیح در مجالس رسمی و عمومی خوششان آمد.
نامزد عدالت‌خواهی که چشم امید به جوانان دارد
وی حامی اصول و مبادی انقلاب تونس بود و بر این باور بود که رفتن رأس رژیم به معنی تمام نظامش نیست و خواهان تشکیل حکومت بر اساس عدالت و حاکمیت ملی است و مشارکت خود در انتخابات را هم به منظور مقابله با منظومه حزبی دانست. از نگاه وی دوره احزاب تمام شده است و ملت باید بر ثروت‌ها و سرزمین خود حاکم شود. وی از پذیرفتن هزینه‌یی که دولت به نامزدها برای تبلیغات انتخاباتی می‌داد، خودداری کرد و به پول حامیان خود که عمدتاً از میان جوانان هستند، تکیه کرد.
طارق الکحلاوی تحلیلگر سیاسی تونسی درباره‌ی پیروزی قیس سعید به عنوان نامزد مستقل گفت: مفهموم این، روی‌گردانی ملت از احزاب و طبقه سیاسی بود. وی امید را به قشر جوان بازگردانیده است. به ویژه کنار زده شدگان و بی‌کاران. احتمال برنده شدن قیس سعید در دور دوم بعید نیست. حامیانش از وی
در برابر نبیل القروی که نماینده سرمایه داری و لابی پول رسانه‌ها است، حمایت قوی به عمل خواهند آورد.
زبیر الشهودی از رهبران حزب النهضه تونس درباره پیروزی قیس سعید در دور اول گفت: این پیامی آشکار به طبقه حاکم است. این‌که تونسی‌ها به سعید رای داده‌اند نمایانگر انقلاب جدید علیه فاسدان و همه کسانی است که اهداف انقلاب را به شکست کشاندند.
اما نبیل القروی که به دنبال قیس سعید به مرحله دوم راه یافت کیست؟
وی بازرگان و از رجال سیاسی تونس است و از وی به عنوان غول رسانه‌یی در تونس یاد می‌شود که شبکه تلویزیونی و رسانه‌هایی را در اختیار دارد. وی حزب قلب تونس را تأسیس کرد تا وارد انتخابات شود اما قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی بازداشت و زندانی شد و سلما سماوی همسرش ستاد انتخاباتی وی را هدایت کرد. همسر وی در شرکت مایکروسافت شاغل است.
موسس شبکه تلویزیونی نسمه در 2 اگوست برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد. نبیل القروی ۵۶ ساله با موضوعات و شکایات زیادی که علیه وی و شبکه‌اش وجود دارد، روبه‌رو است. شبکه نسمه تی وی در جریان انقلاب ۲۰۱۱ تونس که ویژه برنامه‌های سرگرم کننده بود مورد اقبال تونسی‌ها بود به ویژه که در زمان انقلاب به اخبار روی آورد.
غول رسانه و ماجرای فیلم پرسپولیس
در تاریخ، ۷ اکتبر ۲۰۱۱، شبکه تلویزیونی خصوصی عربی‌زبان نسمه در تونس اقدام به پخش فیلم پرسپولیس کرد. این اقدام در تونس موجی از اعتراضات اسلام‌گرایان را به دنبال آورد. دلیل اعتراضات گروه‌های اسلام‌گرای سلفی، کفرآمیز بودن صحنه‌یی از فیلم است که در آن خداوند تجسد پیدا کرده بود. در صحنه‌یی از فیلم دختر ایرانی فیلم که در حیرت و درماندگی گرفتار شده بود، از خدا راه‌نمایی می‌خواهد و در فیلم دیده می‌شود که خداوند در هیکل پیرمردی سفید موی و مهربان بر دختر جوان ظاهر می‌شود و او را راه‌نمایی می‌کند.
اعتراض‌های خیابانی و حملات اسلام‌گرایان و در پی آن، شکایت حقوقی گروه‌های سلفی باعث شد تا نبیل قروی، مدیر شبکه تلویزیونی نسمه در واکنش، به خاطر پخش انیمیشن پرسپولیس از این شبکه خصوصی، اقدام به عذرخواهی از مردم تونس بکند. وی هم‌چنین در دادگاهی که در همین زمینه تشکیل شد، به جرم برهم زدن نظم عمومی و توهین به ارزش‌های اخلاقی محکوم شد اما از اتهام توهین به مقدسات اسلامی تبرئه شد. دادگاه هم‌چنین شبکه تلویزیونی نسمه را به پرداخت ۲۴۰۰ دینار تونس محکوم کرد.
القروی با اتهامات و انتقادات گسترده و اتهامات زیادی درباره به کارگیری شبکه تلویزیونی روبه‌رو بوده است و پس از مدتی به حزب ندا تونس پیوست. هیأت عالی مستقل سمعی بصری تونس که صلاحیت اعطای مجوز به رسانه‌ها را در تونس دارد مانع از پوشش تبلیغات انتخاباتی کانال تلویزیونی نسمه شد.

آیا القروی از زندان به کاخ راه می‌یابد
به اعتقاد ناظران امور تونس، وی با حزب قلب تونس وارد کارزار انتخابات شد ۲۰۱۹ شد. وی در ۲۳ آگوست به اتهام فرار مالیاتی و پول‌شویی بازداشت شد.
دادستان تونس در تاریخ ۸ جولای اموال وی را به اتهام پول‌شویی توقیف کرد.
وی در سال‌های گذشته خود را در قالب یک خیر و نیکوکار مطرح کرده است و با توزیع کمک بین فقیران و افراد نیازمند در واقع تلاش کرده است که رای آن‌ها را جلب کند. شبکه نسمه وابسته هم تبلیغات فراوانی در این زمینه کرده است تا جایگاه وی را بالا ببرد و وی را حامی فقیران نشان دهد. از نگاه تحلیلگران، وی در واقع با مانور دادن روی بی‌کاری و تورم به دنبال جذب رای دهندگان برآمد.
به اعتقاد کارشناسان و ناظران امور تونس، در واقع وی با نام‌گذاری حزبش به عنوان قلب تونس و نیز ورود به خانه فقیران و زاغه نشینان اهداف خاصی را دنبال کرد. وی که در زندان به سر می‌برد دست به اعتصاب خوراک زد و خواستار رای دادن شد.
در واقع تحلیلگران درباره‌ی القروی بر این نظر هستند که پول و رسانه ابزار وی برای رای آوردن بوده است. وی با جدایی از حزب ندای تونس و تشکیل حزب قلب تونس در واقع خواست که تجربه حزب ندا و السبسی را در تونس بیازماید.
دور دوم انتخابات در ۱۳ اکتبر برگزار خواهد شد و باید منتظر ماند و دید که غول رسانه که با بهره گیری از پول و رسانه به دور دوم راه یافته است به کاخ کارتاژ راه پیدا می‌کند یا نامزد حامی انقلاب و عدالت می‌تواند کلید کاخ ریاست جمهوری تونس را به دست آورد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1229301
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
446
685
7351
1220432
10380
16017
1229301

آی‌پی شما: 18.223.32.230
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403