روز استقلال در ونزوئلا؛ مادورو از گفت‌وگو و گوایدو از دیکتاتوری دولت گفتند

برگزاری دو مراسم جداگانه از سوی دولت و اپوزیسیون به مناسبت روز استقلال ونزوئلا در کاراکاس، از اختلافات عمیق سیاسی در این کشور بحران زده حکایت دارد.

نیکلاس مادور در روز استقلال ونزوئلا از مخالفان دعوت کرد که با دولت وارد گفت‌وگو شوند، این در حالی است که خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در جمع هوادارانش از نقض حقوق بشر توسط دیکتاتوری مادورو سخن گفت.
رییس جمهوری ونزوئلا که در جمع مقامات بلند‌پایه نظامی سخن می‌گفت بار دیگر از حمایت دولتش از مذاکره با اپوزیسیون ونزوئلا که با میانجیگری نروژ در جریان است، سخن گفت.
مادورو در سخن‌رانی در کاراکاس و پیش از اعلام مانور نظامی دریایی و مرزی در تاریخ ۲۴ ژوئیه گفت: جا برای همه‌ی ما در ونزوئلا هست. ما باید همه چیز را به منظور رسیدن به توافق کنار بگذاریم.
خوان گوایدو در مراسمی جدا در روز استقلال ونزوئلا، از هوادرانش خواست که به سمت ستاد کل ضد اطلاعات ارتش راه‌پیمایی کنند، جایی که رافائل آکوستا کاپیتان نیروی دریایی ماه پیش درگذشت. اپوزیسیون و خانواده این کاپیتان گفته‌اند که او پیش از مرگ در بازداشت مورد شکنجه نیروهای دولتی قرار گرفته بود.
این نخستین راه‌پیمایی حامیان خوان گوایدو پس از شورش ناموفق نظامیان حامی گوایدو در ۳۰ آوریل و اعتراضات اول ماه مه به شمار می‌رود.
ونزوئلا از ماه ژانویه سال جاری، هنگامی که گوایدو با اتکا بر قانون اساسی خود را رییس‌ جمهوری موقت خواند، در بحران عمیق سیاسی فرو رفته است.
تاکنون ده‌ها کشور از جمله ایالات متحده آمریکا گوایدو را به عنوان رییس جمهوری موقت به رسمیت شناخته‌اند. با این حال نیروهای نظامی ونزوئلا به اضافه کشورهایی مانند کوبا، روسیه و چین هنوز از ریاست جمهوری مادورو حمایت می‌کنند.
نیکلاس مادور، گوایدو را فردی دست‌ن شانده آمریکا می‌داند که در پی انجام کودتا در ونزوئلا است و در طرف دیگر خوان گوایدو رهبر پارلمان نیز بار دیگر گفت: انتخاب مجدد مادورو در انتخابات سال ۲۰۱۸ یک تقلب بوده است.
میشل باشله رییس جمهوری سابق شیلی و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی از اعدام‌‌های غیرقانونی، شکنجه، ناپدید کردن افراد و دیگر انواع نقض حقوق بشر از سوی نیروهای امنیتی ونزوئلا در سال‌های اخیر سخن گفت. دولت مادور در واکنش به این گزارش، آن را گزینشی توصیف کرد و گفت: منابع مورد استناد سازمان ملل شواهدی ارایه نکرده‌اند.
مرحله تازه مذاکرات میان دولت و اپوزیسیون با میانجیگری نروژ که قرار بود برگزار شود به دلیل مرگ رافائل آکوستا لغو شد.
ونزوئلا علاوه بر بحران سیاسی، با بحران شدید اقتصادی نیز مواجه است. نرخ تورم در این کشور به بیش از ۲ میلیون درسد رسیده است و سدها هزار نفر تاکنون به کشورهای هم‌سایه ونزوئلا گریخته‌اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1229381
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
526
685
7431
1220432
10460
16017
1229381

آی‌پی شما: 3.137.161.222
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403