نارندرا مودی نخست وزیر هند شد

نارندرا دامورداس مودی متولد ایالت گجرات که روزگاری از سوی حزب ملی گرای بهاراتیا جاناتا سروزیر ایالت گجرات هند بود مجدداً به عنوان نخست وزیر هند سوگند یاد می‌کند.

حزب مردم هند یا به اختصار بی‌جِی‌پی که یک حزب سیاسی ملی گراست در سال ۱۹۸۰ تأسیس شده است و در مدت کم‌تر از ۴ دهه به قدرت اول هندوستان تبدیل شد.
نادندرا مودی از ایالتی می‌آید که به عنوان صنعتی‌ترین ایالت هند شناخته می‌شود.
شاید یکی از دلایل پیروزی این حزب و انتخاب وی به عنوان نخست وزیر همین دلیل باشد اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که وی از سوی یک حزب ملی گرا و فرد ملی گرا از ایالتی می‌آید که شاید سیاسی‌ترین ایالت هند هم باشد.
ایالت گجرات که مردم آن به زبان گجراتی سخن می‌گویند محل تولد مهاتما گاندی رهبر اصلی استقلال هندوستان از استعمار بریتانیا است. زبان گجراتی نیز زبان مادری گاندی و محمد علی جناح یا قاعد اعظم، رهبر استقلال پاکستان است. 
جالب است بدانید که این ایالت محل سکونت بیش‌ترین جمعیت پارسیان هند و زرتشتیان این کشور است.
یکی از دلایل رشد اقتصادی و صنعتی این کشور حضور همین گروه جمعیتی کم تعداد ولی بسیار مؤثر است که هم‌راه با رهبر این جمعیت نیز در کنار گاندی در راه استقلال هندوستان مبارزه کردند.
قاعد اعظم که در کراچی متولد شد نیز رابطه‌ی نزدیک نصبی با ایران دارد. جناح متولد شهر کراچی بزرگ‌ترین شهر جمهوری اسلامی پاکستان و مرکز استان سند است. کراچی مرکز مالی، بازرگانی و بزرگ‌ترین بندر پاکستان است. اکثریت این ایالت از اقوام؛ بلوچ، سندی و پشتون بوده است و در حال حاضر 15 میلیون نفر بلوچ و 13 میلیون نفر سندی در این ایالت ساکن هستند. در طول قرن‌های متمادی افرادی که با حکومت مرکزی ایران مشکل داشته‌اند نظیر بلوچ‌ها و افاغنه به این منطقه پناه می‌آورده‌اند و یکی از بهانه‌های نادر در حمله به هند همین موضوع بوده است. لذا این منطقه بافت جمعیتی یک‌نواختی نداشته است و از ترکیب اقوام مختلفی تشکیل شده است.
اکر کمی به چهره‌ی مودی نگاه کنید شباهت بسیار زیادی به مردم بلوچستان دارد.
نماد این ایالت سه شیر نشسته بر سکو است که از زمان دودمان موریا و آشوکا شاه به یادگار مانده است و در عین حال یکی از نمادهای کشور هند است که با نام شیر آشوکار نیز شناخته می‌شود. چرخ خورشید که یر پرچم هند نیز نقش بسته است و پشت سر نارندرارمودی قرار دارد از این زمان به یادگار مانده است.
گل نیلوفر نیز نماد این حزب است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230726
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
453
1418
8776
1220432
11805
16017
1230726

آی‌پی شما: 3.12.71.237
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403