در خارطوم چه می‌گذرد؟

هزاران سودانی با وجود مقررات منع آمد و شد راهی خیابان‌های خارطوم، پایتخت این کشور شدند و در مقابل مقر ارتش سودان دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان کودتای نظامی و انتصاب ژنرال احمد بن عوف به عنوان رییس تازه ارتش معترضند و می‌گویند: تصمیمِ شورای نظامی سودان انتظارات آنان را برآورده نکرده است. تظاهرکنندگان می‌گویند: شورای نظامی تازه بخشی از همان رژیم سابق است.
روز پنج‌شنبه عوض احمد بن عوف، وزیر دفاع سودان با اعلام سقوط عمرالبشیر در تلویزیون دولتی این کشور گفت: شورایی نظامی طی یک دوره‌ گذار دو ساله عهده‌دار مدیریت کشور خواهد بود تا پس از این دوره‌ی انتخابات سراسری برگزار شود.
ژنرال احمد بن عوف هم‌چنین اعلام کرد: تمامی مرزهای زمینی و هوایی سودان تا اطلاع ثانوی بسته است. وی سپس یک ماه منع آمد و شد شبانه در سراسر این کشور اعلام کرد.
واکنش وزارت خارجه ایران به روی‌دادهای سودان
وزرات خارجه ایران در واکنشی به تحولات سودان خواستار آرامش و خویشتن‌داری از سوی طرف‌های درگیر شد.
بهرام قاسمی سخن‌گوی این وزارت‌خانه روز پنج‌شنبه ضمن تأکید بر این‌که تحولات روزهای اخیر سودان مسأله‌ی داخلی این کشور است ابراز امیدواری کرد که طرف‌های سودانی با خویشتن‌داری، حفظ آرامش و بهره‌گیری از سیاست تعامل و گفت‌وگو خواسته‌های خود را پی‌گیری کنند.
روز پنج‌شنبه عمر البشیر، رییس جمهوری سودان پس از ۳۰ سال حکومت بر این کشور با کودتای نظامی از برکنار و دستگیر شد. مقامات سودان اعلام کردند که ارتش از وی در مکانی امن محافظت می‌کند.
اعتراض‌ها در سودان از سه ماه پیش و هم‌زمان با کم‌بود نان، کالاهای اساسی و سوخت آغاز شد اما به سرعت به جنبشی علیه دولت عمر‌البشیر بدل شد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1229265
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
410
685
7315
1220432
10344
16017
1229265

آی‌پی شما: 3.14.15.94
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403