نتانیاهو پیروز انتخابات کنیست شد

بخت تشکیل دولت با نتانیاهو است

رسانه‌های اسراییل با استناد به نتیجه شمارش ۹۶ درسد از آرا، از نخست‌وزیر فعلی به عنوان پیروز این دور از انتخابات کنیست نام برد.

رسانه‌ها بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر فعلی اسراییل را پیروز انتخابات پارلمانی اعلام کرد.
با شمارش ۹۶ درسد از آرا، حزب راست‌گرای لیکود ۳۷ کرسی و حزب آبی- سفید نیز ۳۶ کرسی را کسب کرده است.
اگرچه هیچ حزبی موفق به کسب اکثریت پارلمان اسراییل با ۱۲۰ کرسی نخواهد شد اما با توجه به قدرت جناح دست راستی، نتانیاهو از برتری در تشکیل دولت ائتلافی آینده برخوردار است.
گفتنی است تنها چند ساعت پس از برگزاری انتخابات پارلمانی اسراییل، ۲ حزب سیاسی در این کشور به دلیل بروز تخلفات متعدد در جریان برگزاری انتخابات به صورت رسمی از روند برگزاری این انتخابات شکایت کردند.
دو حزب اسراییل بیتنا و میرتص در شکایت خود اعلام کرده‌اند که در بسیاری از صندوق‌ها، نشانی از آرای حامیان آن‌ها وجود ندارد و در برخی مراکز رای‌گیری نیز رای دهندگان نتوانسته‌اند به این دو حزب رای دهند.
با توجه به نتیجه اولیه شمارش آرا، ۲ حزب به ‌شدت ارتودکس شاس و اتحاد یهودیت توراتی هر یک ۸ کرسی را از آن خود خواهد کرد حال آن‌که جنبش عربی برای تغییر و حزب کارگر هر کدام از ۶ کرسی برخوردار می‌شوند. در این میان، اسراییل بیتنا و اتحاد احزاب دست راستی ۵ کرسی و احزاب کولانو و میرتص ۴ کرسی را از آن خود خواهند کرد. حزب عربی رام بلد نیز با کسب ۳.۲۵ درسد آرا، ۴ کرسی را از آن خود خواهد کرد.
این نتایج به احزاب مذهبی و راست‌گرا ۶۵ کرسی و به احزاب عرب و چپ‌گرا ۵۵ کرسی در انتخابات جاری اسراییل می‌دهد.
به گزارش رسانه‌های اسراییل، بنیامین نتانیاهو با حزب لیکود در انتخابات پارلمانی این کشور و در رقابتی تنگاتنگ بر ائتلافی به رهبری بنی گانتس پیروز شده است و برای پنجمین بار دولت تشکیل خواهد داد.
با شمارش تقریباً تمامی آرا، نمایندگان حزب لیکود نتانیاهو و نیز رقیب اصلی وی یعنی بنی گانتس از ائتلاف آبی و سفید هر کدام توانسته‌اند ۳۵ کرسی را کسب کنند.
پس از شمارش ۹۷ درسد آرای اخذ شده مشخص شد که هیچ‌کدام از نامزدها به اکثریت مطلق آرا دست نیافته‌اند اما با توجه به آرای دیگر احزاب راست این کشور، بنیامین نتانیاهو و حزب وی یعنی حزب لیکود از موقعیت بسیار خوبی برای تشکیل دولت ائتلافی برخوردار است.
تا کنون هیچ حزبی نتوانسته است اکثریت کرسی‌های پارلمان اسراییل را از آن خود کند و این کشور همیشه دولتی ائتلافی داشته است.
رقیب نتانیاهو بنی گانتس ۵۹ ساله بود که ۱۰ سال از وی جوان‌تر است. گانتس پس از نظرسنجی پیش از انتخابات که وی را برتر نشان می‌داد اعلام پیروزی کرده بود.
به این ترتیب اگر نتانیاهو این بار نیز موفق به تشکیل دولت شود، در طول تاریخ ۷۱ ساله اسراییل، او نخست وزیری خواهد بود که بیش‌تر از هر کس در این مقام باقی مانده است. وی از سال ۲۰۰۹ پیوسته در کانون دولت اسراییل بوده است.
این رقابت تنگاتنگ انتخاباتی در اسراییل به چشم نوعی همه‌پرسی درباره‌ی شخصیت و سابقه‌ی بنیامین نتانیاهو در برابر اتهام‌ فساد دیده می‌شد. سه پرونده اختلاس علیه نتانیاهو در جریان است و وی این اتهامات را پیوسته رد کرده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230070
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1215
685
8120
1220432
11149
16017
1230070

آی‌پی شما: 18.119.107.96
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403