مهره‌های کلیدی قدرت در الجزایر

الجزایر هفته‌هایی پرتنش را پشت سر می‌گذارد.

در یک چرخش سیاسی ناگهانی، بسیاری از نزدیکان عبدالعزیز بوتفلیقه و برخی از ستون‌های حکومت او، حمایت‌ از رییس جمهور ۸۲ ساله که به دلیل سکته مغزی از سال ۲۰۱۳ به‌ ندرت در انظار عمومی حاضر می‌شود پایان دادند و در کنار ارتش خواستار برکناری او از مقام ریاست جمهوری شدند اما مهمترین ستون‌های قدرت او چه کسانی هستند؟
همه‌ی آن‌ها از زمان به قدرت رسیدن بوتفلیقه در سال ۱۹۹۹، حامیان اصلی رییس جمهور محسوب می‌شدند اما به ‌تدریج به ویژه پس از سومین و چهارمین دور ریاست جمهوری او، از حمایت‌های‌شان کاستند.
احمد قائد صلاح، رییس ستاد مشترک ارتش الجزایر
ژنرال احمد قائد صلاح که هم‌زمان سمت معاونت وزارت دفاع که بوتفلیقه وزیر دفاع الجزایر است را نیز برعهده دارد روز سه‌شنبه اعلام کرد: بر اساس قانون اساسی باید اعلام شود بوتفلیقه برای اداره این کشور نامناسب است. او افزود: با این استدلال می‌توان به معترضان که خواستار پایان دادن به عمر ریاست جمهوری بوتفلیقه هستند نیز پاسخ داد.
ژنرال صلاح که در تلویزیون ملی این کشور سخن می‌گفت تأکید کرد: اجرای این بند از قانون اساسی تنها راه تضمین ثبات سیاسی در این کشور است.
او هم‌چنین از شورای قانون اساسی الجزایر خواست تا در این‌باره که آیا بوتفلیقه برای ادامه‌ی زمام‌داری مناسب است یا خیر، تصمیم بگیرد. تصمیم این شورا باید به تصویب دست‌کم دو سوم از نمایندگان دو مجلس در پارلمان الجزایر نیز برسد.
بر اساس ماده ۱۰۲ قانون اساسی الجزایر پس از خروج بوتفلیقه از کاخ ریاست جمهوری، عبد القادر بن صالح رییس پارلمان این کشور تا زمان برگزاری انتخابات و تعیین رییس جمهوری جدید، بر این مسند تکیه خواهد زد.
ائتلاف احزاب؛ اجتماع ملی دموکراتیک و جبهه‌ی آزادی‌بخش ملی الجزایر
حزب اجتماع ملی دموکراتیک موسوم به RND که رهبری آن برعهده احمد اویحیا، نخست ‌وزیر پیشین است و جبهه‌ی آزادی‌بخش ملی الجزایر موسوم به FLN  که توسط معاد بوشارب اداره می‌شود. بوتفلیقه ریاست افتخاری حزب را برعهده دارد با یک‌دیگر دولت ائتلافی الجزایر را تشکیل داده‌اند و از سال ۱۹۹۹ متحدان بوتفلیقه بودند اما سرانجام روز چهارشنبه هر دو حزب در بیانیه‌یی اعلام کردند: از پیش‌نهاد ارتش برای برکناری عبدالعزیز بوتفلیقه حمایت می‌کنند.
برای بوتفلیقه از دست دادن حمایت احمد اویحیا هم‌چنین حمایت جبهه‌ی آزادی‌بخش ملی الجزایر ضربه‌یی بزرگ محسوب می‌شود.
علی حداد؛ رییس اتحادیه‌ی کارفرمایان  FCE
بنا بر گزارش مجله‌ی اقتصادی فوربس علی حداد، یکی از ثروت‌مندترین مردان الجزایر، از حامیان مالی اصلی بوتفیلقه در دوران کارزار انتخاباتی بوده است.
او مالک شرکت ساخت و ساز الجزایری ETRHB Haddad Group یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های صنعتی این کشور، هم‌چنین یکی از سهام‌داران اصلی باشگاه فوتبال USM Alger الجزایر است.
حداد که دارای یک شبکه‌ی تلویزیونی و مالک روزنامه‌های مختلفی در این کشور است، سرانجام روز پنج‌شنبه از مقام ریاست اتحادیه‌ی کارفرمایان استعفا داد و به این ترتیب از شمار حامیان قدرت در بوتفلیقه بار دیگر کاسته شد.
اتحادیه‌ی عمومی کارگران الجزایر  UGTA
اتحادیه‌ی عمومی کارگران الجزایر، اصلی‌ترین اتحادیه‌ی کارگری این کشور محسوب می‌شود و ریاست آن برعهده‌ی عبد المجيد سيدی السعيد، سیاستمدار الجزایری است. این اتحادیه در سال ۱۹۵۶ بنیان‌گذاری شد تا نیروی کار الجزایر را علیه سیاست مستعمره‌سازی فرانسه بسیج کند.
این اتحادیه که از حامیان قدیمی بوتفلیقه محسوب می‌شد، حمایت خود را از طرح ارتش برای برکناری رییس جمهوری کنونی از قدرت اعلام کرده است.
مخالفان طرح ارتش چه کسانی هستند؟
تا کنون مخالفت جدی با این طرح نشده است. بوتفلیقه توانسته بود به نوعی از دست تمام مخالفان سیاسیِ واقعی خود رهایی یابد؛ با این وجود حزب حرکت جامعه برای صلح که مهم‌ترین حزب مخالف او محسوب می‌شود هم‌چنان فعال است. این حزب اسلام‌گرا در حال حاضر توسط عبد الرزاق مقری رهبری می‌شود و با اخوان المسلمین متحد است.
عبد الرزاق مقری در یکی از آخرین اظهارنظرهایش اعلام کرده است که پیش‌نهاد ارتش برای برکناری بوتفلیقه، امکان انتقال دموکراتیک قدرت و برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه را فراهم نخواهد کرد و به همین دلیل ضروری است که ارتش نیز از یک راه حل سیاسی و یک توافق ملی حمایت کند.
دیدگاه مردم الجزایر
بیش از ۵ هفته است که هزاران الجزایری با حضور در خیابان‌ها خواستار پایان دادن به عمر دولت کنونی و حذف اعضای دولت از سیستم سیاسی این کشور شده‌اند. معترضان می‌گویند: اعلام ناتوانی بوتفلیقه برای مسند ریاست جمهوری کافی نیست.
مصطفا بوچاچی، وکیل و کنش‌گر اجتماعی می‌گوید: اعتراضات ادامه خواهد داشت. مردم الجزایر خواستار تغییر سیستم سیاسی این کشور هستند زیرا اجرای ماده ۱۰۲ قانون اساسی به این معنی است که عوامل سیستم در دوره‌ی انتقال قدرت و در انتخابات جدید برای تعیین رییس جمهور جدید دخالت خواهند داشت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230104
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1249
685
8154
1220432
11183
16017
1230104

آی‌پی شما: 3.21.248.119
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403