خانه تابش خراب شود، اخوان ثالث بی‌همسایه می‌شود

در شرایطی خانه اخوان ثالث یکم مهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید که بنای همسایه این بنای تاریخی، بسیاری از سازه‌های پی بنای خود را با خانه اخوان مشترک استفاده می‌کند، در دست تخریب است.


کار مرمت و تجهیز اولیه‌ خانه موزه «اخوان ثالث» درست در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا به پایان رسید و در طول این مدت زمان به جز برای اجرای یکی دو برنامه کوچک بازگشایی نشده بود، اما هنوز امید زیادی برای بازگشایی موزه داشته و دارد، با این وجود مطرح شدن تخریب احتمالیِ بنای دیوار به دیوارش، امکان تخریب این بنای تاریخی را نیز به دنبال خواهد داشت.
خیابان زرتشت غربی، کوچه خجسته شاهد زندگی ۱۲ سال پایانی عمر اخوان ثالث بوده که بعد از درگذشت این شاعر و زندگی چندساله خانواده در این خانه یادگار پدر، خانه به عنوان کتابخانه اخوان ثالث در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسد و مدتی بعد توسط شهرداری تهران خریداری می‌شود تا به خانه موزه اخوان ثالث تبدیل شود و تا یکم مهر ۱۴۰۰ که با شماره ثبتی ۱۰۴۰۴ به عنوان خانه موزه مهدی اخوان ثالث در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اما این خوشی دوام چندانی نیاورد.
ساختمان مجاور خانه موزه اخوان ثالث از نظر تیپ و نما و متراژ مانند موزه و متعلق به دوره پهلوی دوم و دهه چهل شمسی است که شهرداری تا مدتی قصد داشت خانه را تملک کنه و به عنوان فضای اداری و جنبی خانه موزه مورد استفاده کند، اما که نبود ردیف بودجه مناسب برای خریداری این بنا باعث شنیده شدن خبر تخریب احتمالی این بنا شده است.
خانه اخوان ثالث و همسایه آن در دیوار میانی و تیر سقف‌ها با خانه موزه اخوان اشتراک دارند و شانه به شانه هم ساییده‌اند، که این اتفاق احتمال تخریب و آسیب زیاد به این بنای تاریخی را زیادتر می‌کند، چون در این شرایط هر دو خانه فاقد فونداسیون هستند و تنها کرسی چینی در پی ساختمان وجود دارد.
البته اکنون شنیده می‌شود که فعالیت تخریب خانه دیوار به دیوار اخوان ثالث توسط شهرداری متوقف شده و مالک خان موظف به گرفتن استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1235063
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
898
683
3617
1221950
898
15244
1235063

آی‌پی شما: 3.141.24.134
امروز: چهارشنب، 12 ارديبهشت 1403