بقایای مرکز تولید شراب متعلق به ۱۵۰۰ سال پیش در اسرائیل کشف شد

مقامات اسرائیلی از «وسیع‌ترین» مرکز تولید شراب متعلق به دوران امپراتوری بیزانس در جنوب اسرائیل در نزدیکی نوار غزه رونمایی کردند. قدمت این مجموعه شراب‌سازی به حدود ۱۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.


دستگاه‌های بزرگ شراب‌سازی، هزاران قطعه از خمره‌های شراب‌اندازی، کوره‌های خمره‌سازی، انبارهای بزرگ برای جاسازی و نگهداری از شراب از جمله امکانات تولید شرابی است که در کاوش‌های این محوطه تاریخی کشف شده است.
حفاری‌های باستانی که از دو سال پیش در شهر یاونه در مرکز اسرائیل آغاز شده تا کنون به اکتشاف تعداد زیادی شی باستانی منجر شده است. کاوش‌های اخیر نشان می‌دهد این شهر در حدود ۱۵۰۰ سال پیش یک مرکز مهم تولید شراب بوده است. در آن دوران، نوار غزه، شهر آشکلون در جنوب اسرائیل و یاونه شهرت خوبی در تولید شراب در سرزمین‌های حاشیه دریای مدیترانه داشتند.
وجود دستگاه‌های شراب‌ساز متعلق به دوران حکومت هخامنشیان ایران در این منطقه در حدود ۲۳۰۰ سال پیش نیز در طول این کاوش‌ها به اثبات رسید. این کشف نشان از قدمت صنعت تولید شراب در این منطقه دارد.
به گفته باستان‌شناسان، تولید شراب در این منطقه «صنعتی» بوده است و این مرکز قابلیت تولید سالیانه ۲ میلیون لیتر شراب را داشته است. آن‌ها می‌گویند شراب این منطقه که شرابی سفید و سبک بوده، با نام «شراب غزه» به مصر، ترکیه، یونان یا حتا جنوب ایتالیا صادر می‌شده است.
اداره باستان‌شناسی اسرائیل از حفظ این مرکز باستانی خبر داد و اعلام کرد احتمال دارد در آینده این مرکز پذیرای عموم خواهد بود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1235029
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
864
683
3583
1221950
864
15244
1235029

آی‌پی شما: 3.144.161.116
امروز: چهارشنب، 12 ارديبهشت 1403