سفارت روسیه و تکرار عکسی تاریخی و جنجالی

انتشار یک عکس در ایوان سفارت روسیه توسط سفارت این کشور در تهران جنجال‌برانگیز شد و واکنش‌ مقام‌های ایرانی را برانگیخت.


روز چهارشنبه صفحه سفارت روسیه در تهران در حساب توییتری خود تصویری از دیدار لوان جاگاریان، سفیر این کشور در ایران با سفیر جدید بریتانیا در تهران، سایمون شرکلیف منتشر کرد که یادآور تصویر تاریخی دیدار روسای جمهوری سه کشور بریتانیا، ایالات متحده و روسیه در تهران و در اوج جنگ جهانی دوم بود.
سفارت روسیه در تهران در توضیحات این عکس به خاطره آن دیدار اشاره کرده بود و بهانه ثبت این عکس را دیدار با سفیر جدید بریتانیا در تهران اعلام کرده بود. این تصویر به ویژه از آنجا یادآور کنفرانس تهران بود که طرفین مبل وسط که در سال ۱۳۳۲ فرانکلین روزولت روی آن نشسته بود را خالی
گذاشته بودند. در مقابل شرکلیف در همان جایی که چرچیل بر صندلی خود تکیه زده بود نشسته و جاگاریان هم در جایگاه استالین قرار گرفته بود.
ساعاتی پس از انتشار این عکس، جواد ظریف در صفحه توییتر خود نسبت به این تصویر واکشن نشان داد و نوشت: «امروز عکسی فوق‌العاده نامناسب دیدم.
لازم است یادآور شوم که اوت ۲۰۲۱ نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳. مردم ایران در ادوار مختلف از جمله در طول مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام نشان داده‌اند که استقلال ایران هرگز نمی‌تواند موضوع تصمیمات سفارت‌ها و قدرت‌های خارجی باشد.»
کنفرانس تهران که بین روزهای ۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۱۹۴۳ برگزار شد تا اندازه زیادی سرنوشت جنگ جهانی دوم را تغییر داد که از جمله آن‌ها می‌توان به تصمیم هبران سه کشور قدرتمند جهان در خصوص استفاده از ایران برای رساندن تجهیزات و مهمات به روسیه اشاره کرد تا استالین از آن طریق بتواند هیتلر و آلمان را شکست دهد. آن کنفرانس در حالی در تهران برگزار شد که محمدرضا پهلوی، پادشاه وقت ایران هیچ اطلاعی از برگزاری آن کنفرانس و جلسات نداشت.
سه کشور بدون این‌که به ایران اطلاع دهند این دیدارها را در قلب پایتخت برگزار کردند.
اما چندین ساعت پس از واکنش ظریف، محمدباقر قالیباف، رئيس مجلس شورای اسلامی هم نسبت به ثبت این تصویر واکنش نشان داد. قالیباف در حساب توییتری خود از سفرای دو کشور بریتانیا و روسیه خواست سریعاً بابت آنچه قالیباف «اقدام دور از ادب دیپلماتیک» خوانده، عذرخواهی کنند.
اشاره قالیباف به سفیر بریتانیا در حالی‌ست که این تصویر تنها از سوی سفارت روسیه به اشتراک گذاشته شده و نه سایمون شرکلیف و نه حتا صفحه سفارت بریتانیا در تهران تصویری از این دیدار را به اشتراک نگذاشته بودند.
با این حال رئيس مجلس هر دو سفیر را مقصر دانسته و نوشت: «اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.»
رئيس مجلس اشاره‌ای به این موضوع نکرده که واکنش قاطع دیپلماتیک ایران چه خواهد بود.
در سال‌های اخیر عده‌ای از مردم و خصوصاً منتقدین و مخالفین حکومت جمهوری اسلامی این نظام را به خاطر قراردادهای اقتصادی و نظامی با روسیه و چین به ویژه قرارداد 25 ساله با چین و تمدید قرارداد 20 ساله با روسیه و چند نوبت قبول مذاکره برای کم شدن سهم ایران از دریای مازندران با حکومت قاجار مقایسه می‌کنند و این عکس تا حدودی یادآور این دوران است اما این عکس زمانی است که ایران با وجود اعلام بی طرف در جنگ جهانی دوم توسط نیروهای متفقین اشغال شد و در کنفرانس تهران تصمیماتی برای نجات جبهه شرق جنگ از دست نیروهای رایش سوم گرفته شد. و رییس جمهور آمریکا نیز در این کنفرانس حضور داشت که می‌تواند تا حدودی موید توییت ظریف باشد. اما در عین حال ماجرای حمله به کشتی مرسر استریت و اعلام واکنش دسته جمعی بعضی از کشورها می‌تواند با این عکس تداعی کننده اجبار به اشغال یا تنبیه دسته جمعی جمهوری اسلامی باشد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241748
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1090
1176
2266
1231446
7583
15244
1241748

آی‌پی شما: 18.191.44.23
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403