زیان هفتگی ۹۲ میلیون دلاری ایران از فروش نفت

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی میزان تخفیف فروش نفت ایران به رژیم کمونیستی چین را افزایش داده است.


جمهوری اسلامی نفت ایران را با تخفیفی بیشتر از تخفیف روسیه به چین می‌فروشد.
بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی در ماه آینده قرار است هر بشکه نفت ایران را ۱۲ دلار ارزان‌تر از نفت شاخص برنت به چین تحویل دهد، این در حالی است که روسیه نفت خود را که از نظر کیفیت به نفت ایران بسیار شبیه است با ۱۰ دلار تخفیف به فروش می‌رساند.
با توجه به این‌که پیش‌فروش قیمت نفت برنت برای ماه مه، حدود ۸۰ دلار بود، در واقع ایران ۱۵ درسد تخفیف برای نفت خود ارائه می‌دهد. اگر ایران بتواند در ماه آینده، روزانه یک میلیون بشکه نفت تحویل چین دهد، بدون محاسبه هزینه‌های دورزدن تحریم‌ها، تنها از محل تخفیف، بیش از ۳۷۰ میلیون دلار دچار زیان خواهد شد. یعنی هر هفته مبلغی حدود ۹۲٫۵ میلیون دلار بابت تخفیف صادرات نفت به چین از دست می‌دهد.
این در حالی است که بر اساس گزارش‌هایی که قبلاً منتشر شده بود، جمهوری اسلامی در دی ماه سال گذشته برای حفظ سهم خود در بازار چین تخفیف‌های خود را به ۱۱ دلار در هر بشکه نفت افزایش داده بود و در حقیقت ایران هر هفته بیش از ۷۷ میلیون دلار بابت این تخفیف‌ها متحمل زیان
می‌شد.
قبلاً جمهوری اسلامی نفت را از طریق واسطه با ۳ تا ۴ دلار تخفیف در هر بشکه می‌فروخت؛ اما پس از حمله روسیه به اوکراین و عرضه نفت روسیه به اروپا توسط این اتحادیه تحریم شده و در چندماهه گذشته روسیه نفت خام خود را با تخفیف از طریق بنادر شرقی خود به چین می‌فروشد.
به همین دلیل جمهوری اسلامی مجبور شد تخفیف‌های خود را افزایش دهد تا در بازار چین باقی بماند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی تخفیف‌ها و کارمزدهای دیگری را هم برای تولیدات دیگر خود مانند محصولات پتروشیمی و پالایشی ارائه می‌کند.
به‌این‌ترتیب حزب کمونیست چین بیشترین سود را از تحریم‌های آمریکا و بحران اوکراین برده و مایل است وضعیت به همین صورت باقی بماند.
بخش اعظم نفت ایران توسط پالایشگاه‌های کوچک چینی مستقر در استان شاندونگ و از طریق واسطه‌ها و تحت عنوان نفت مالزی خریده می‌شود و دقیقاً مشخص نیست پول آن به چه طریقی به دست ایران می‌رسد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238074
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
971
704
6628
1221950
3909
15244
1238074

آی‌پی شما: 18.188.241.82
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403