صادرات برق و گاز به عراق در ازای خوراک و دارو

وزیر نفت جمهوری اسلامی تأیید کرد که طبق شروط مقامات بغداد، درآمد حاصل از فروش برق و گاز به عراق باید صرفاً باید به خرید اقلام خوراکی و دارویی اختصاص یابد.


وزیر نفت یادآور شده است که در گفت‌وگو با مقامات عراقی خواستار برداشتن این شرط شده و امیدوار است که رای‌زنی‌ها در این‌باره به نتیجه برسد.
پیش‌تر دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان این‌که عراق پول برق و گاز ایران را در حساب بانکی به نام شرکت ملی گاز و توانیر واریز می‌کند، افزود: «این به معنی دسترسی ایران به این پول‌ها نیست.»
به گفته حمید حسینی، پول‌های ایران در بانکی تحت نظارت آمریکا قرار دارد که تنها اجازه واردات کالاهای غیر تحریمی را می‌دهد، به‌طوری که «در اسفندماه سال گذشته یک میلیارد دلار کالا از این مسیر به ایران وارد و بدهی ایران به ترکمنستان نیز از این محل پرداخت شد.»
او مدعی شد که آمریکا به عراق اجازه داده تا ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی آزاد و به ایران پرداخت شود.
هر چند مقامات تهران هیچگاه به‌صورت رسمی اعلام نکردند که جز برای خرید دارو و خوراک نمی‌توانند از پول‌های بلوکه شده ایران در عراق استفاده کنند، اما در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ تصویر نامه‌ای در وب‌سایت‌های خبری داخلی منتشر شد که بر اساس آن وزارت صنعت با ارسال «نامه‌ای رسمی» از انجمن‌های صنایع خوراکی، دارویی و بهداشتی کشور خواست تا با توجه به امکان استفاده از پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق، اقلام موردنیاز خود را اعلام کنند.
چندی پیش نیز علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی مدعی شد که در جریان سفر به عراق و گفت‌وگو با مقامات عالی بغداد به راه‌حل‌های مشترکی برای دریافت پول‌های بلوکه شده ایران در عراق رسیده‌اند.
او گفت: «تعیین سازوکارهای اجرایی جدید برای استفاده از منابع حاصل از مطالبات ایران از عراق برای خرید کالاهای اساسی و رفع مشکلات ارزی» از جمله توافقات انجام شده در سفر به عراق بوده است.
در واکنش به انتشار این اخبار، برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه عنوان کردند که این اقدام، به رژیم تندرو جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان و ارائه تجهیزات نظامی مرگ‌بار به روسیه برای جنگ ولادیمیر پوتین علیه اوکراین کمک خواهد کرد.
تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس و عضو کمیته امور خارجه سنای آمریکا با اشاره به این موضوع گفت: اقدامات دولت بایدن «مشخصاً، شدیداً و بدون هیچ‌گونه انکاری» امنیت و حیات مردم آمریکا را به خطر می‌اندازد.
البته بعدتر دولت بایدن خبر آزادشدن ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در عراق را تکذیب کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238110
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1007
704
6664
1221950
3945
15244
1238110

آی‌پی شما: 18.216.230.107
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403