وضعیت دارو امسال بدتر از سال قبل خواهد شد

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزیر اسبق بهداشت دولت جمهوری اسلامی نسبت به بدتر شدن وضعیت تأمین دارو در سال ۱۴۰۲ هشدار داد و گفت دارو کم‌یاب‌تر و گران‌تر خواهد شد.


پزشکیان عنوان کرد که در سال گذشته دولت آن مقدار پولی که لازم بود برای واردات دارو بدهد را تخصیص نداد از سوی دیگر با تورم شدید مواجه شدیم، لذا شهروندان مجبور بودند بیشتر برای خرید دارو هزینه کنند و هم با کم‌بود دارو مواجه شدیم هم با گرانی دارو، اما شرایط در سال جدید بدتر خواهد شد.
وی با اشاره به کم‌بودن بودجه دارو در سال جاری گفت اگر ۱۰۰ درسد مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ محقق شود، رقمی بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان به‌ازای حذف ارز دارو، باید تخصیص یابد. درحالی‌که دولت قبلاً برای تأمین دارو و تجهیزات، سالانه ۳ میلیارد دلار تخصیص می‌داد؛ بنابراین مابه‌التفاوت ارزی ۳ میلیارد دلار، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است نه ۶۵ هزار میلیارد تومان و ۸۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در حوزه دارو وجود دارد.
سال گذشته دولت جمهوری اسلامی تصمیم گرفت که اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات دارو را متوقف کند و در آن زمان اعلام شد که ازاین‌پس به‌جای ارز دارو، بودجه‌ای معادل آن به شرکت‌های بیمه پرداخت می‌شود تا چتر بیمه گسترش‌یافته و مردم نیازی به خرید داروی آزاد نداشته باشند.
اما این طرح در عمل به گرانی تا چند سد درسدی بسیاری از اقلام دارویی، بحران شرکت‌های دارویی برای واردات مواد اولیه، کم‌بود بسیاری از اقلام دارویی و پرداخت هزینه کمرشکن دارو از جیب مردم منجر شد.
وزیر پیشین بهداشت جمهوری اسلامی در ادامه گفت که در چنین شرایطی، دارو در سال جاری باز هم گران‌تر می‌شود و تولیدکنندگان دارو چون بودجه لازم برای واردات ماده اولیه تولید دارو را ندارند، ممکن است نتوانند به‌اندازه نیاز جامعه دارو تولید کنند، بنابراین با کم‌بود دارو نیز مواجه خواهیم شد.
در همین حال و بر اساس ارقام منتشر شده از بودجه سال ۱۴۰۲، بودجه نهادهای تبلیغی و مذهبی در سال آینده ۷۰ درسد افزایش داشته است؛ اما در همین بودجه، اعتبار لازم برای تهیه دارو ۶ ماه کشور پیشبینیشده و بودجهای برای تأمین داروهای بیماران خاص یا صعبالعلاج مشخص نشده است.
علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران در همین رابطه عنوان کرده بود که بودجه اختصاص داده شده برای تأمین داروی کشور از سوی دولت بسیار کم است و تهیه دارو برای بیماران را با مشکل مواجه خواهد کرد.
به گفته او ۶۹ هزار میلیارد تومان برای تأمین دارو اختصاص داده شده که اصلاً جواب‌گوی نیاز دارویی کشور نیست و شاید حدود ۶۰ درسد نیازها را پاسخ‌گو باشد، این یعنی فقط نصف سال آینده را با این بودجه میشود سر کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231455
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
9
1173
9
1221950
12534
16017
1231455

آی‌پی شما: 3.133.79.70
امروز: یکشنبه، 09 ارديبهشت 1403