علی‌بابا غول تجارت الکترونیک چینی به چند واحد مجزا تقسیم می‌شود

شرکت علی‌بابا پس از بازگشت «جک ما» بنیان‌گذار این شرکت به چین پس از یک سال به درخواست حزب کمونیست چین، اعلام کرد که علی‌بابا به ۶ واحد مجزا تقسیم خواهد شد.


ناظران چینی معتقدند که این نشان می‌دهد که سیاست پکن در قبال شرکت‌های بزرگ فن‌آوری چینی که دارای مالکیت خصوصی هستند، اساساً تغییر نکرده است.
ساوت چاینا مورنینگ پست، روزنامه متعلق به علی‌بابا، در ۲۷ مارس بازگشت «جک ما» به چین را تأیید کرد و گزارش داد که «ما» از مدرسه یونگو در شهر هانگژو در استان ژجیانگ دیدن کرده است. این مدرسه در سال ۲۰۱۷ توسط «ما» و سایر بنیان‌گذاران علی‌بابا راه‌اندازی شد.
در ۲۸ مارس، ژانگ یونگ، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل علی‌بابا، طرح بازسازی سازمانی «۱+۶+N» را اعلام کرد و گفت که این بزرگ‌ترین تغییر در ۲۴ سال گذشته است که امپراتوری ما را به شش گروه تجاری و شرکت‌های متعدد تجزیه می‌کند.
به گفته او هر واحد هیأت‌مدیره و مدیرعامل خود را خواهد داشت و گروه علی‌بابا مدیریت شرکت هلدینگ را به طور کامل در دست خواهد داشت.
فشار به بخش صنعت فن‌آوری بخش خصوصی از سوی رژیم چین
رژیم کمونیستی چین از اواخر سال ۲۰۲۰ شروع به سرکوب صنعت فن‌آوری کرد و در چند سال گذشته، به دلیل سرکوب بخش خصوصی چین توسط دولت مرکزی در بسیاری از صنایع با سیاست «افزایش تصمیمات دولتی، عقب‌نشینی بخش‌های خصوصی»، بقای شرکت‌های خصوصی به طور فزاینده‌ای دشوار شده است.
به دنبال انتقاد «جک ما» از افزایش سیستم نظارتی رژیم چین بر علی‌بابا در اوایل سال ۲۰۲۰، حضور بنیان‌گذار علی‌بابا در روی‌دادهای عمومی کاهش یافت.
در پایان سال ۲۰۲۱، «ما» سرزمین اصلی چین را ترک کرد و در ژاپن، اسپانیا، استرالیا و تایلند دیده شد.
طی این مدت، کنترل بسیاری از شرکت‌هایش از او سلب شد و نفوذ و ثروتش از دست رفت. در اوایل ژانویه، ما به طور متوالی کنترل شرکت‌هایAnt Group، Hang Seng Electronics  و سایر شرکت‌ها را کنار گذاشت. اقامت «ما» در خارج از کشور همچنین به‌عنوان اعتراضی به رفتار حزب کمونیست چین با کارآفرینان چینی تلقی می‌شود.
تلاش برای تقویت اعتماد نسبت به اقتصاد چین
اقتصاد چین در سه سال گذشته تحت سیاست سختگیرانه و اقدامات کنترلی «صفر کووید» حزب کمونیست چین به‌شدت کوچک شده است.
اخیراً، شی جین پینگ، رئیس حزب کمونیست چین لحن خود را تغییر داده و بارها بر حمایت خود از شرکت‌های خصوصی تأکید کرده و گفته است که «همیشه با شرکت‌های خصوصی مانند مردم خود رفتار می‌کند.» همچنین لی چیانگ، نخست‌وزیر جدید رژیم مدعی شد که حزب کمونیست چین با تمام شرکت‌ها به‌صورت یکسان رفتار خواهد کرد.
تعدادی از رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که مقامات حزب کمونیست چین «ما» را برای بازگشت به چین تحت‌فشار قرار داده‌اند، به این امید که تصور جهان خارج از بدتر شدن محیط تجاری چین را تغییر دهند. بر اساس این گزارش‌ها، «ما» در ابتدا تمایلی به بازگشت به چین نداشته است.
پس از تأیید بازگشت «ما»، سهام علی‌بابا در بورس هنگ‌کنگ ۱۲ درسد افزایش یافت و سهام فن‌آوری را در منطقه آسیا و اقیانوسیه پیشتاز کرد.
چیو وانجون، استاد امور مالی در دانشگاه نورث ایسترن در بوستون، گفت که بازگشت «ما» به چین احتمالاً به این دلیل است که او با حلقه اصلی حزب کمونیست چین به تفاهم ضمنی رسیده است یا وعده‌هایی از آن‌ها دریافت کرده است.
به گفته چیو وانجون، «حزب کمونیست چین ممکن است متوجه شده باشد که آینده اقتصادی چین بدون نیروی علی‌بابا بدتر خواهد بود. در چند سال گذشته، حزب کمونیست چین پیشرفت دولت و عقب‌نشینی بخش خصوصی را ترویج کرده است، اما سهم شرکت‌های دولتی در توسعه اقتصادی این کشور بسیار کم‌تر از شرکت‌های خصوصی است؛ بنابراین اکنون، رژیم به کمک شرکت‌های خصوصی روی آورده است.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231466
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
20
1173
20
1221950
12545
16017
1231466

آی‌پی شما: 18.221.146.223
امروز: یکشنبه، 09 ارديبهشت 1403