نیاز به چین را هم مثل روسیه باید کاهش دهیم

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأکید بر لزوم تقویت روابط تجاری این اتحادیه با آمریکای لاتین گفت که اتحادیه اروپا قصد دارد همان‌طور که وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش داد، وابستگی خود را به چین نیز کاهش دهد.


بورل در سفر به جمهوری دومینیکن گفت: «اروپا و آمریکای لاتین فرصت دارند تا روابط تجاری را همچنان به عنوان سرآغاز پیشرفت به نمایش بگذارند و ثابت کنند قراردادهای معوق سال‌های گذشته همچنان می‌توانند به پیشرفت مشترک طرفین یاری برسانند.»
وی با یادآوری این که اتحادیه اروپا پیش از جنگ اوکراین کاملاً به گاز روسیه وابسته بود گفت: «ما متوجه شدیم وابستگی‌ها که عناصری صلح‌ساز بودند می‌توانند به سلاح‌هایی علیه‌ ما تبدیل شوند. وابستگی بیش از حد اروپا به به گاز روسیه باعث شد ولادیمیر پوتین به این باور برسد که می‌تواند بدون تحمل هیچ عواقبی به اوکراین هجوم برد. زیرا اروپا پاسخی نخواهد داد. باور پوتین از آن‌جا ناشی بود که ما ۴۰ درسد از گاز مصرفی‌مان را از روسیه تأمین می‌کردیم و او ما را چون زندانی در چنگال خود می‌دید.»    
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأکید بر لزوم کاهش وابستگی این اتحادیه به چین گفت: «ما می‌خواهیم از وابستگی خود به چین مثل وابستگی‌ سابق‌مان به روسیه در عصر هیدروکربن جلوگیری کنیم.»
این سیاست‌مدار ارشد اسپانیایی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کلان کشورهای اروپایی در آمریکای لاتین افزود: «ما اروپایی‌ها سرمایه‌گذاران اصلی در آمریکای لاتین هستیم. هیچ‌کس بیش از ما در این‌جا سرمایه‌گذاری نکرده است. ما بیش از کل سرمایه‌گذاری‌مان در روسیه یا در مجموع چین و هند و ژاپن، در آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.»
به گزارش کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب، ۳۲ درسد سرمایه‌گذاری خارجی در این منطقه در سال ۲۰۲۱ توسط اروپا انجام شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231435
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1162
1418
9485
1220432
12514
16017
1231435

آی‌پی شما: 18.217.108.11
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403