ایرانیان با وجود مشکلات اقتصادی نوروز شادی ندارند

با انتشار گزارشی، به موضوع فشار اقتصادی بر شهروندان و افزایش قیمت مواد خوراکی در آستانه سال نو در ایران پرداخت و نوشت که مشکلات اقتصادی شادی نوروز را برای مردم کم‌رنگ کرده است.


بازارهای ایران در آستانه سال نو ایرانی مملو از جمعیت است، اما باتوجه‌به افزایش شدید قیمت خوراکی‌ها و مواد خوراکی، شهروندان مدام قیمت‌ها را می‌سنجند و مطمئن نیستند که آیا می‌توانند از پس هزینه‌های خرید بربیایند و این مشکلات جایی برای شادی تعطیلات باقی نگذاشته است.
در این گزارش آمده است، تحریم‌های غرب و دهه‌ها سوءمدیریت اقتصادی، ایران را در بحران شدید فروبرده است، ریال به پایین‌ترین حد خود نزول و به‌این‌ترتیب تهیه کالاهای اساسی را برای بسیاری از مردم غیرممکن کرده است.  
تظاهرات ضد حکومتی مردم علیه جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته نتوانست حاکمیت مذهبی را سرنگون کند و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان هرگونه امید آن دسته از افرادی را که به رفع تحریم‌ها در ازای محدودشدن برنامه هسته‌ای تهران دل‌بسته بودند، ناامید کرد.  
مردم ایران امید چندانی ندارند که سال ۱۴۰۲ بهتر باشد. «مردم خرید می‌کنند، اما هیچ‌کس ازته‌دل خوشحال نیست. من کاری به سیاست ندارم، اما این را می‌بینم. وقتی به‌صورت کودکان و جوانان نگاه می‌کنم ناراحتی‌شان را درک می‌کنم.»
«از روی ناچاری دست‌فروش شدم. در سرما و گرما کار می‌کنم، چون مجبورم. امسال بازار اصلاً خوب نیست. امید داشتیم که روزهای آخر سال وضع بهتر شود.»
در ادامه این گزارش با اشاره به سقوط بی‌سابقه ارزش ریال طی هفته‌های گذشته آمده است که به دنبال خروج واشنگتن از برجام در سال ۲۰۱۸، جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد و اکنون با خلوص نزدیک به میزان لازم برای تولید بمب این کار را انجام می‌دهد. همچنین فروش پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین و سرکوب معترضان، فاصله جمهوری اسلامی از غرب را افزایش داده است و در همین راستا مذاکرات برای احیای برجام متوقف شد.
این گزارش در ادامه به مسمومیت‌های سریالی مشکوک در مدارس دخترانه سراسر ایران اشاره کرده و نوشته است که این وضع بحران را تشدید کرده است و با وجودی که چهار ماه از اولین مورد گزارش مسمومیت دسته‌جمعی دانش‌آموزان می‌گذرد، هنوز معلوم نیست که چه کسی عامل این حملات است و ماده شیمیایی مورداستفاده چیست.  
همچنین به توافقی که اخیراً میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی و با میانجیگری چین امضا شد، اشاره کرده که این تحول امیدها به بهبود مناسبات با این کشور ثروتمند خلیج ‌فارس را افزایش داده، اما بعید است که تأثیر فوری بر اقتصاد ایران بگذارد.
حکومت مذهبی حاکم بر ایران و سپاه پاسداران همواره نقش مهمی در اقتصاد داشته‌اند و بخش خصوصی را تضعیف کرده‌اند. کشور به‌شدت وابسته به صادرات نفت است و صادرات نفت نیز به دلیل تحریم‌ها کاهش یافته است. 

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232149
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
703
1173
703
1221950
13228
16017
1232149

آی‌پی شما: 18.117.142.128
امروز: یکشنبه، 09 ارديبهشت 1403