پیشنهاد افزایش ۴۰ درسدی تعرفه‌های پزشکی در سال آینده

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از پیشنهاد شورای‌عالی بیمه سلامت مبنی بر افزایش ۴۰ درسدی تعرفه‌های پزشکی در سال آینده خبر داد، این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از شهرودان با معضل کم‌بود و افزایش شدید قیمت دارو روبه‌رو هستند.


محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: «ظرفیت سازمان بیمه سلامت برای افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال آینده، پس از نهایی‌شدن بودجه سال ۱۴۰۲ مشخص خواهد شد؛ اما پیشنهاد شورای‌عالی بیمه سلامت، افزایش ۴۰ درسدی تعرفه‌های پزشکی در سال آینده است که در صورت تأمین اعتبارات لازم برای سازمان، افزایش ۴۰ درسدی مورد پذیرش ما نیز خواهد بود.»
دولت جمهوری اسلامی اردی‌بهشت‌ماه سال جاری مدعی شد که یارانه بسیاری از اقلام را به‌منظور «جلوگیری از هدررفت یارانه‌ها» و «توزیع عادلانه یارانه‌ها» قطع یا تغییر شکل می‌دهد و قیمت آن‌ها را «آزادسازی» می‌کند؛ اما در مواردی همچون نان و دارو، سازوکاری مشخص را ارائه خواهد کرد.
فشار مضاعف به شهروندان
افزایش تعرفه و بالارفتن ۴۰ درسدی هزینه ویزیت پزشکان فشار مضاعفی بر شهروندان وارد خواهد کرد، چرا که در حال حاضر تهیه بسیاری از داروها به دلیل نایاب بودن و یا بالابودن قیمت آن برای بسیاری دشوار است.
در همین زمینه علی فاطمی، نایبرئیس انجمن داروسازان ایران در اوایل بهمن‌ماه عنوان کرد که بودجه اختصاص‌داده‌شده برای تأمین داروی کشور از سوی دولت بسیار کم است و تهیه دارو برای بیماران را با مشکل مواجه خواهد کرد و فقط اعتبار لازم برای تهیه دارو ۶ ماه کشور پیشبینیشده و بودجهای برای تأمین داروهای بیماران خاص یا صعبالعلاج مشخص نشده است.
وی متذکر شده بود که در بودجه سال آینده فقط ۶۹ هزار میلیارد تومان برای تأمین دارو اختصاص‌داده‌شده که اصلاً جواب‌گوی نیاز دارویی کشور نیست و شاید حدود ۶۰ درسد نیازها را پاسخ‌گو باشد، این یعنی فقط نصف سال آینده را با این بودجه میشود سر کرد.
کمی پیش از آن نیز مرتضا خیرآبادی، عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی هشدار داد که اگر دولت و بانک‌ها در تأمین نقدینگی به شرکت‌های داروسازی کمک نکنند بحران جدی را در اواخر بهمن و اسفندماه در زمینه داروها خواهیم داشت و کشور به‌شدت با کم‌بود دارو مواجه خواهد شد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231819
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
373
1173
373
1221950
12898
16017
1231819

آی‌پی شما: 18.220.13.70
امروز: یکشنبه، 09 ارديبهشت 1403