قیمت برق و گاز در ترکیه تا ۵۰ درسد افزایش یافت

آنکارا برای مصرف گازخانگی چقدر یارانه می‌دهد؟

دولت ترکیه یک ماه پس از ثبت نرخ تورم سالانه ۷۹.۶ درسدی، مجوز افزایش حدود ۲۰ درسدی قیمت گاز و برق خانگی و نزدیک به ۵۰ درسدی بهای گاز و برق صنایع را صادر کرد.


شرکت نفت و گاز بوتاش (BOTAS) اعلام کرد که قیمت گاز وارداتی مورد استفاده در نیروگاه‌های تولید برق ترکیه در پی تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین و تبعات ناشی از همه‌گیری کرونا ۴۹.۵ درسد افزایش یافته ولی دولت همچنان معادل ۸۰ درسد قیمت واقعی گاز برای مصارف خانگی یارانه پرداخت می‌کند.
این شرکت دولتی میزان افزایش قیمت گاز طبیعی را برای مصارف خانگی را ۲۰.۴ درسد، برای کسب و کارهای کوچک و متوسط ۴۷.۶ درسد و برای صنایع بزرگ ۵۰.۸ درسد اعلام کرد.
همچنین نهاد تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه (EPDK) از صدور مجوز افزایش ۲۰ درسدی قیمت برق خانگی، ۳۰ درسدی بهای برق بخش عمومی و خدمات و افزایش ۵۰ درسدی قیمت برق صنایع خبر داد.
قیمت گاز طبیعی برای مصارف خانگی طی سال جاری تا کنون ۱۷۴ درسد افزایش یافته و بهای گاز مصرفی صنایع کوچک و متوسط ۲۷۷ درسد و قیمت گاز مصرفی صنایع بزرگ نیز ۳۷۹ درسد افزایش یافته است.
افزایش قیمت جهانی انرژی در سال جاری و همچنین کاهش شدید نرخ برابری لیر که در سال جاری ۲۷ درسد و در سال گذشته ۴۴ درسد بوده، به افزایش سریع سطح عمومی قیمت‌ها در ترکیه دامن زده است. رخدادی که در ماه‌های آغازین سال جاری میلادی زمینه بروز اعتراض‌های خیابانی در شهرهای استانبول و آنکارا را فراهم کرد.
با این حال، دولت رجب طیب اردوغان ضمن افزایش دستمزدها از مردم خواسته تا برای کاهش نرخ تورم تا پایان سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ صبر کنند. دولت او از افزایش صادرات، تولید و اشتغال با اتکا به اعطای تسهیلات ارزان بانکی به جای تأکید بر ثبات قیمت‌ها و نرخ ارز حمایت می‌کند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1236500
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
101
2234
5054
1221950
2335
15244
1236500

آی‌پی شما: 18.222.193.207
امروز: پنج شنبه، 13 ارديبهشت 1403