گزارش میدانی از بازار پوشاک

کارگروه ساماندهی مد و لباس که حدود ۱۵ سالی می‌شود در حال فعالیت است،

قرار بود تا در این سال‌ها انقلابی در حوزه مد و لباس ایجاد کند اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه با تغییر مدیریت‌ها، شاهد خلأ جدی در این حوزه هستیم، تا جایی که در بازار جنس‌های قاچاق به صورت مستقیم و بدون هیچ‌گونه موانع در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.
چرا اجازه فروش مانتوهای نامناسب به مغازه داران داده می‌شود؟
اگر مانتوهایی که در مغازه‌ها شاهد هستیم، نامناسب است و گشت ارشاد مانع پوشیدن آن می‌شود، پس چرا اجازه فروش این مانتوها به مغازه داران داده می‌شود.
قیمت مانتوهای مناسب گران است؟
بسیاری از مانتوها مشخص است که پارچه زیادی به کار نبرده است اما بسیار گران است. گرانی مانتوها هم معظل دیگری است که زنان با آن روبه‌رو هستند.
هوا بسیار گرم است و گرمای هوا را نمی‌توانم تحمل کرد.
پوشاک خوب باید طراحی، تولید و با قیمت مناسب توزیع شود و نهادهای اقتصادی باید به این مسأله توجه کرده و نیز از ورود پوشاک قاچاق جلوگیری کنند؛ دولت در این زمینه حتا باید تخفیف‌ها و امتیازاتی را در نظر بگیرد تا مردم به خرید پوشاک ایرانی روی بیاورند.
بسیاری از خانواده‌ها علاقه‌ای به خرید لباس‌های نامتعارف برای فرزندان خود ندارند اما وقتی وارد بازار می‌شوند چیزی به جز چنین پوشاکی نمی‌یابند.
کمیته‌ای با عنوان مد و لباس در وزارت ارشاد وجود دارد که به نظر می‌رسد تعطیل شده یا فعالیت بسیار کم‌رنگی دارد.
بنا بر این موضوع اگر نیم نگاهی به حکم سیدمجید امامی مسوول کارگروه ساماندهی مد و لباس بیندازیم متوجه می‌شویم که در بخش‌هایی از این حکم آمده است:
۱- ارائه برنامه کامل با استفاده از همه ظرفیت‌های شورای فرهنگ عمومی، معاونت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط تا یک ماه آینده
۲- راه اندازی سامانه رصد طراحان مد و لباس و تولیدکنندگان پوشاک تا پایان سال جاری
۳- تلاش بی‌وقفه برای اجرای کامل قوانین مرتبط با گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و ساماندهی جدی موضوع مد و لباس، با محوریت گفتمان حیا و آرامش روانی جامعه
۴- بررسی و مقابله با علل و عوامل عدم موفقیت در ساماندهی وضعیت مد و لباس و ناهنجاری‌ها در پوشش مناسب
۵- معرفی و بازنمایی رویش‌ها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های اصیل در عرصه حجاب پوشش‌های اصیل اسلامی و ایرانی در داخل و فضای بین الملل ۱۱ آذرماه سال ۱۴۰۰ سیدمجید امامی مسوول کارگروه ساماندهی مد و لباس شد؛ نزدیک به هشت ماه از حکم او می‌گذرد، وضعیت حجاب روز به روز بدتر می‌شود.
تعداد لباس‌های قاچاق روز به روز در سطح بازار بیشتر می‌شود و تنها وظیفه مسوول کارگروه تا کنون برگزاری نمایشگاه و جشنواره شده است که البته کیفیت برگزاری آن جای نقد بسیاری دارد.
از ابتدا قرار بود تعداد سکوهای فروش لباس‌های مناسب بیشتر شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه برخی از تولیدکنندگان این حوزه به دلیل گرانی مواد اولیه ورشکست شدند.
حال این سوال به میان می‌آید: تکلیف مشتریانی که دوست دارند لباس مناسب بپوشند چیست؟ مسوول کارگروه ساماندهی مد و لباس تا کنون چه اقدام مثبتی در این عرصه انجام داده است؟ و کارگروه ساماندهی مد و لباس به غیر از برگزاری جشنواره و نمایشگاهی که بدون فروش است، اقدام دیگر در این حوزه می‌تواند انجام دهد؟
خبرنگار مهر با طرح این پرسش و گزارش میدانی قصد دارد تا تلنگری به مسوولان حوزه عفاف و حجاب زده باشد که اینچنین آرام بر روی صندلی‌های شأن جلوس کرده‌اند و خبری از بازار و جنس‌های قاچاق و نیازهای مشتریان ندارند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238489
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1386
704
7043
1221950
4324
15244
1238489

آی‌پی شما: 3.141.24.134
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403