تلاش ایران و روسیه برای حذف دلار و یورو

روبل وارد تابلوی بازار متشکل ارز می‌شود

بانک مرکزی ایران از راه‌اندازی نماد معاملاتی روبل در بازار متشکل ارزی این کشور هم‌زمان با سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به تهران خبر داد.


مصطفا قمری‌وفا، مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی ایران با انتشار پیامی توییتری اعلام کرد که با راه اندازی نماد معاملاتی روبل روسیه از روز سه‌شنبه (۲۸ تیر/۱۹ ژوئیه) صادرکنندگان ایرانی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های کارگزار بازار متشکل معاملات ارز می‌توانند همانند اسکناس دلار و یورو، روبل را با نرخ توافقی در این بازار عرضه کنند.
بر این اساس، متقاضیان روبل می‌توانند در چارچوب مقررات ارزی بانک مرکزی ایران درخواست خود را در یکی از سرفصل‌های مصارف ارزی خدماتی (غیربازرگانی) که از سوی بانک مرکزی تعیین شده است، ثبت کنند.
علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران پیشتر از حصول توافق با هم‌تای روس خود برای کنار گذاشته شدن دلار و یورو از مبادلات دو جانبه و استفاده از ارزهای ملی خبر داده بود.
البته ایران و روسیه از حدود یک دهه پیش و با هدف کاهش تبعات تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده تلاش‌های متعددی را برای حذف دلار از مبادلات تجاری خود به ویژه با کشورهای همسایه و چین انجام داده‌اند، تلاش‌هایی که به دلیل نزول نوسانی ارزش پول ملی این دو کشور تا کنون به نتیجه مدنظر آن‌ها منجر نشده است.
بازار متشکل ارزی با هدف اصلی کشف قیمت ارز در بازار ایران راه‌اندازی شده و تا پیش از این تنها نماد معاملاتی دلار آمریکا و یورو در آن فعال بود و صادرکنندگان ایرانی می‌توانستند ارز خود را بی‌واسطه در این بازار الکترونیکی عرضه کنند. متقاضیان هم می‌توانند پس از احراز صلاحیت و تعیین صرافی (کارگزار) مورد نظر خود، درخواست‌های خرید دلار و یورو را در چارچوب نیازهای ضروری (ارز مسافری و دانشجویی) تعیین شده از سوی بانک مرکزی ایران، از طریق صرافی ثبت کنند. معاملات این بازار در صورت انطباق قیمت پیشنهادی با بهای مدنظر فروشنده انجام می‌شود.
بانک مرکزی ایران امیداور است که با افزایش حجم معاملات بازار متشکل ارزی، این بازار به جای بازار آزاد یا غررسمی به مرجع اصلی تعیین نرخ ارز در ایران بدل شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239016
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
508
1405
7570
1221950
4851
15244
1239016

آی‌پی شما: 18.118.227.69
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403