ثبت تورم ۷۹ درسدی در ترکیه

افزایش ماهانه قیمت‌ها به پای رکورد ایران نرسید

نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه ژوئن گذشته به ۷۸.۶۲ درسد رسید که بالاترین سطح در ۲۴ سال گذشته یعنی از سپتامبر ۱۹۹۸ که نرخ ۸۰.۴ درسدی ثبت شده بود، محسوب می‌شود.


مرکز آمار ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که افزایش ماهانه نرخ تورم ۴.۹۵ درسد بوده است. این در حالی است که مرکز آمار ایران، دو هفته پیش، از ثبت تورم ماهانه ۱۲.۲ درسدی در خرداد گذشته خبر داد که رکوردی کم سابقه در اقتصاد ایران به شمار می‌رود. تورم ماهانه خرداد ماه ایران ٨.٧ واحد درسد بیش از نرخ گزارش شده برای اردیبهشت ماه پیش بود.
بنابراین، با وجود گزارش نرخ تورم سالانه ۳۹.۴ درسد در ایران، بار تورم ماه گذشته در ایران ۲ برابر سنگین‌تر از ترکیه بوده است.
ترکیه از نوامبر ۲۰۲۱ م و طی ۸ ماه گذشته شاهد عبور نرخ تورم از مرز ۲۰ درسد بوده است.
اما نرخ تورم سالانه ایران از دی ماه ۱۳۹۷ از مرز ۲۰ درسد گذشته و در فاصله آذر ماه ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۱ در دامنه ۳۰ تا ۴۶ درسد نوسان کرده است.
گزارش روز دوشنبه مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که بیشترین افزایش سالانه قیمت‌ها مربوط به بخش حمل و نقل با ۱۲۳.۳۷ درسد، مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی با ۹۳.۹۳ درسد و اثاثیه و لوازم خانگی با ۸۱.۱۴ درسد بوده است.
همچنین، کم‌ترین افزایش سالانه سطح قیمت‌ها در بخش ارتباطات با ۲۳.۷۴ درسد گزارش شده و این صعود در بخش پوشاک و کفش با ۲۶.۹۹ درسد، آموزش ۲۷.۷۶ درسد و بهداشت و درمان نیز ۳۹.۳۴ درسد ثبت شده است.
افزایش نرخ تورم در ترکیه از پاییز گذشته و در پی اقدام بانک مرکزی این کشور مبنی بر کاهش ۵۰۰ واحد درسدی نرخ بهره و اعلام نرخ ۱۴ درسدی همزمان با سقوط ارزش لیر، سرعت گرفت. این سرعت پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و افزایش قیمت انرژی، فلزات، گندم و روغن آفتابگردان بیشتر شد.
البته نرخ برابری لیر ترکیه در برابر هر دلار آمریکا نیز در سال جاری م ۲۴ درسد کاهش یافته است؛ افتی که سال گذشته نیز ۴۴ درسد بود.
دولت ترکیه اعلام کرده که نرخ تورم، با تقویت تولید و صادرات با اتکا به افت ارزش لیر و اعطای تسهیلات ارزان بانکی کاهش خواهد یافت. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم هفته گذشته به مردم وعده داد که دولت او حداقل دستمزد ماهانه را ۳۰ درسد افزایش دهد.
حداقل دستمزد ماهانه در ترکیه از ابتدای ژوئیه ۵ هزار و ۵۰۰ لیر (۳۳۰ دلار آمریکا) در نظر گرفته شده است. البته ژانویه گذشته نیز حداقل دستمزد ماهانه با افزایش ۵۰ درسدی به ۴ هزار و ۲۵۰ لیر رسیده بود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1233139
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
963
730
1693
1221950
14218
16017
1233139

آی‌پی شما: 3.17.68.14
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403