بهای نان یک‌سال پس از پیروزی رئیسی

نرخ تورم نقطه‌ای در اقتصاد ایران با جهش کم سابقه ۳۳ درسدی رکورد ۵۲.۱ درسدی اردی‌بهشت ۱۳۹۸ را شکست.


مرکز آمار ایران روز چهارشنبه یک تیر اعلام کرد، نرخ تورم نقطه‌ای در خرداد ماه ۱۴۰۱ به ۵۲.۵ درسد رسید؛ یعنی خانوارهای ایرانی به طور متوسط ۵۲.۵ درسد بیش از خرداد سال گذشته برای خرید یک مجموعه یک‌سان از کالاها و خدمات هزینه کرده‌اند.
نرخ تورم نقطه‌ای اردی‌بهشت ۱۴۰۱، یک ماه پیش ۳۹.۳ درسد اعلام شده بود که ۱۳.۲ واحد درسد کم‌تر بود.
بر پایه گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۱ نیز به ۳۹.۴ درسد رسید که ۰.۷ درسد بالاتر از نرخ اعلام شده برای اردی‌بهشت گذشته بود. بدین ترتیب، نرخ تورم سالانه در ایران برای نوزدهمین ماه متوالی بالای ۳۰ درسد باقی ماند.
تورم ماهانه نیز ۱۲.۲ درسد گزارش شده که نرخی کم سابقه در اقتصاد ایران به شمار می‌رود.
این گزارش حاکی‌ست، قیمت مواد خوراکی در خرداد ۱۴۰۱ نسبت به خرداد سال گذشته که با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصادف بود، ۸۵.۵ درسد افزایش یافته است. این نرخ در مقایسه با یک ماه پیش و آغاز حذف ارز ترجیحی از سوی دولت آقای رئیسی نیز ۲۶.۹ درسد بالاتر رفته است.
در میان اقلام خوراکی مورد استفاده خانوارهای ایرانی، بهای روغن در مقایسه با خرداد سال پیش ۲۸۵.۴ درسد جهش کرده و پس از آن بیشترین صعود قیمت با ۹۳.۸ درسد به انواع نان و غلات تعلق دارد. افزایش یک‌ساله نرخ نان و غلات برای خانوارهای شهری ۹۸.۲ درسد اعلام شده که به معنای دو برابر شدن قیمت آن است.
ایران در حال حاضر از نظر سطح بالای نرخ تورم جزء ۱۰ کشور صدرنشین جهان است و پس از ونزوئلا، سودان، لبنان، سوریه، زیمباوه، ترکیه، سورینام و آرژانتین در رده نهم قرار دارد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232630
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
454
730
1184
1221950
13709
16017
1232630

آی‌پی شما: 18.117.81.240
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403