ساختمان متروپل و ماجرای هلدینگ عبدالباقی

برج‌های دوقلوی متروپل یک پروژه‌ی ساختمان سازی هلدینگ عبدالباقی واقع در خیابان امیری آبادان، ایران بود.

این دو برج قرار بود با دو پل شیشه‌ای در طبقات سوم و ششم به یک‌دیگر متصل شوند. برج شماره‌ی دو متروپل در ۲ خرداد ۱۴۰۱، پیش از آن‌که به بهره‌برداری کامل برسد، بر اثر شکست سازه‌ای فروریخت.
شرکت سازنده
برج‌های متروپل توسط هلدینگ عبدالباقی که یک شرکت خانوادگی ساخت برج‌های مسکونی و اداری، انبوه‌سازی و شهرک‌سازی در آبادان است ساخته شد. حسین عبدالباقی مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره هلدینگ عبدالباقی بود که به گفته مسوولین در حادثه فروریختن برج شماره دو، درگذشت.
مشخصات
برج شماره یک
برج شماره یک متروپل یک برج تجاری، پزشکی و اداری در ۹ طبقه با بیش از ۶۰۰۰ مترمربع زیربنا در خیابان امیری آبادان واقع است.
برج شماره دو
این برج قرار بود در ۱۱ طبقه (بدون احتساب طبقه منفی یک و بام) با زیربنای بیش از ۴۵۰۰ مترمربع با سه بر ۵۰ متری در خیابان امیری و ۲۷ متر بر در خیابان سعدی و ۱۰۰ متر بر در فرعی ۱۳، به عنوان یک مجموعه تجاری، تفریحی، فرهنگی و پارکینگ طبقاتی ساخته شود.
فروریختن
ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ بخشی از برج متروپل بر اثر شکست سازه‌ای فروریخت. این حادثه ده‌ها کشته و زخمی داشت. و پیش‌بینی می‌شود تعدادی همچنان زیر آوار باشند.
دلیل فروریختن این ساختمان تاکنون به صورت رسمی اعلام نشده‌ است. با این حال پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، سه دلیل اصلی فروریختن این مجتمع را عدم توجه به رعایت سیستم‌های مهندسی، عدم توجه سازندگان به هشدارهای مهندسان ناظر و بی‌توجهی شهرداری آبادان به این هشدارها اعلام کرد.
اما هلدینگ عبدالباقی چیست؟
هلدینگ عبدالباقی یک شرکت خانوادگی ساخت برج‌های مسکونی و اداری، انبوه‌سازی و شهرک‌سازی است که از سال ۱۳۳۶ تحت عنوان شرکت عبدالباقی در آبادان و در قالب گروه ساختمانی مسکن شروع به فعالیت کرد. از سال ۱۳۷۱ شرکت عبدالباقی توسعه پیدا کرد و وارد فعالیت در حوزه‌های مدیریت کارگاه‌ها و فروشگاه‌های تولید و توزیع آجیل و خشکبار و ایجاد رستوران‌های زنجیره‌ای شد و هلدینگ عبدالباقی شکل گرفت. حسین عبدالباقی مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره هلدینگ عبدالباقی بود که گفته شده در زمان فروریختن ساختمان متروپل آبادان درگذشت.
بازار سنتی فیدوس، شهرک خودرویی آبادان و مجتمع تجاری الماس الوند از جمله پروژه‌هایی است که این شرکت ساخته و برج شماره دو ساختمان متروپل آبادان که در خرداد ۱۴۰۱ فروریخت نیز در میان پروژه‌های در دست ساخت این شرکت بود. ساختمان شماره یک ساختمان متروپل آبادان سال ۱۳۹۹ افتتاح و بهره‌برداری شده بود.
اما کمی هم حسین عبدالباقی را بشناسید
حسین عبدالباقی متولد آذر ۱۳۶۰ و درگذشته ۲ خرداد ۱۴۰۱) مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره هلدینگ عبدالباقی و مالک ساختمان متروپل آبادان بود. بعد از فروریختن ساختمان متروپل آبادان ابتدا حکم بازداشت وی صادر شد و حتا در بعضی از منابع خبری گفته شد که وی در بازداشت است ولی بعداً جنازه غیرقابل تشخیصی با اسناد هویتی به او نسبت داه شد.
حادثه ریزش متروپل و مرگ
در ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ قسمت‌هایی از برج دوقلوی ۱۱طبقه متروپل آبادان فروریخت.
پس از این اتفاق، رئیس کل دادگستری استان خوزستان دستور بررسی دقیق حادثه و برخورد با مسببین حادثه را صادر کرد و به همین منظور پیمان‌کار و مالک ساختمان متروپل آبادان بازداشت شدند. بعد از گذشت مدتی از انتشار این خبر اعلام شد این خبر اشتباه بوده است.
یک روز بعد از حادثه در تاریخ ۳ خرداد دادستانی و پزشکی قانونی خوزستان خبر از جنازه غیرقابل تشخیصی داد و با توجه به اذعان سازمان پزشکی قانونی و دادستانی مبنی بر غیر قابل تشخیص بودن جسد، صداوسيمای جمهوری اسلامی و خبرگزاری‌ها اعلام کردند که خانواده‌ی حسین عبدالباقی تأیید کردند که جسد اوست همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از تأیید هویت جسد وی در پزشکی قانونی با تست ژنتیک خبر داد. دادستان عمومی و انقلاب خوزستان در حالی این مطلب را بیان کرده است که دریافت پاسخ تست ژنتیک از سه روز تا چندین هفته زمان می‌برد.
علاوه بر این، تصاویری منتسب به جسد حسین عبدالباقی منتشر شده‌ است. اما گمانه‌زنی‌ها در مورد حیات وی جریان دارد. کلیپی بعد از فروریختن منتشر شد که مشخص شد این تشابه چهره‌ی او با کارگری است که درحال امدادرسانی بوده‌ است. بعد از آن کلیپ دیگری در فضای مجازی پخش شد که شباهت فردی در دبی به او را نشان می‌دهد. در اعتراضاتی در آبادان نیز مردم با شعار «عبدالباقی نمرده» و «عبدالباقی بی‌شرف»، مرگ او را باور ندارند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232975
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
799
730
1529
1221950
14054
16017
1232975

آی‌پی شما: 18.190.217.134
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403