تحریم‌های روسیه زنگ خطر را برای صادرات نفت و فولاد ایران به صدا درآورد

گزارش‌ها از گرایش چین به خرید نفت ارزان قیمت روسیه خبر داده می‌دهد، اقدامی که موجب کاهش چشمگیر فروش نفت ایران به این اقتصاد بزرگ جهانی شده است.

روزنامه شرق نیز نسبت به قبضه شدن بازار فولاد صادراتی ایران از روسیه ابراز نگرانی کرد.
رویترز ۲۹ اردی‌بهشت گزارش داد که تخفیف‌های چشمگیر روسیه به کاهش شدید صادرات نفت ایران انجامیده است به گونه‌ای که نفت‌کش‌های ایرانی با ۴۰ میلیون بشکه نفت، در انتظار یافتن مشتری در شرق آسیا هستند.
این گزارش از قول منابع تجاری و شرکت‌های ردیابی نفت‌کش‌ها می‌افزاید که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه و تحریم‌های غرب علیه روسیه، این کشور برای جایگزین کردن بازارهای آسیایی با غرب، تخفیف‌های چشمگیری به مشتریان می‌دهد، به طوری که چین نیز ترجیح داده است نفت خود را به جای ایران از روسیه تهیه کند.
هم اکنون ۲۰ نفت‌کش عظیم ایران با ۴۰ میلیون بشکه محموله نفتی، در آب‌های آسیایی از جمله سنگاپور لنگر انداخته و در جستجوی مشتری هستند.
ایران هر بشکه نفت را ۲۰ دلار زیر قیمت بازار می‌فروشد، اما روسیه نفت خود را ۳۰ دلار ارزان‌تر از بازار عرضه می‌کند.
عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد
حمید حسینی از اعضای انجمن صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران گفته است که روسیه می‌تواند نیمی از صادرات نفت خود را به مقصد بازارهای آسیایی خصوصاً چین انجام دهد که این حجم تهدیدی برای صادرات نفت ایران است.
زنگ خطر برای بازار فولاد ایران
انتشار گزارشی در خصوص تأثیر تحریم‌های غرب علیه روسیه و تأثیر آن بر بازارهای صادراتی نفت ایران هم‌زمان شد با انتشار مصاحبه‌ای در روزنامه شرق که از به خطر افتادن بازارهای صادراتی فولا ایران خبر می‌دهد.
رضا شهرستانی عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، به روزنامه شرق گفته است که روسیه تخفیف‌های ۱۵ تا ۲۰ درسدی برای فولاد خود در نظر گرفته و به‌ همین‌ دلیل چین، افغانستان، تایلند و کره جنوبی که مشتریان بزرگ فولاد ایران بودند، این بار فولاد مورد نیاز خود را به روسیه سفارش داده‌اند.
احمد دنیانور دیگر عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز به این روزنامه گفته است در سال ۱۴۰۰ صادرات فولاد شش میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته، اما اکنون روسیه بازارهای ایران را یک به یک تصاحب کرده و اقدام اخیر دولت برای افزایش عوارض صادرات فولاد هم به این مشکل دامن زده و تقریباً صادرات فولاد متوقف شده است.
دنیانور گفته است که صنعت فولاد ایران با سختی فراوان توانسته بود بازارهایی را در سال‌های اخیر در نقاط مختلف دنیا به دست آورد و سالانه بین ۹ تا ۱۱ میلیون تن فولاد صادر کند.
او در توضیح عوارض بر صادرات فولاد نیز گفته است که دولت به بهانه حمایت از بازار داخلی عوارض سنگینی برای فروش اعمال کرده است، اما در واقع دولت تنها برای درآمدهای خود این مالیات را گذاشته است زیرا میزان تولید فولاد هم اکنون در ایران بیش از ۳۰ میلیون تن است و نیاز بازار داخلی فقط ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن فولاد است.
کشورهای تحت تحریم به دنبال دانش ما در خنثا سازی تحریم‌ها هستند
 علی باقری کنی، رئیس هیأت‌ مذاکره کنندگان ایرانی در وین و معاون وزیر خارجه در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی در تهران، گفته بود که کشورهای تحت تحریم به دنبال دانش ما در خنثا سازی تحریم‌ها هستند.
باقری کنی خنثا کردن تحریم‌ها را توانمندی دانشمندان و صنعتگران ایران خواند و گفته بود این مسأله باعث افزایش ظرفیت دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها شده و قدرت بازدارندگی ایران را هم افزایش داده است.
اخیراً نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی با عنوان «کلاس تخصصی ایران برای دور زدن تحریم» گفته بود که روسیه در صدد استفاده از تجربه حکومت ایران در این زمینه است.
این نشریه با توصیف ایران به عنوان «بانک مرکزی تروریسم» نوشته بود که حکومت این کشور «می‌تواند به روسیه در مورد کاهش فشار ناشی از تحریم‌های مرتبط با جنگ اوکراین آموزش بدهد» و افزوده است: مهم‌ترین منبعی که تهران می‌تواند با مسکو به اشتراک بگذارد، تخصص در دور زدن تحریم‌های غرب است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1233103
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
927
730
1657
1221950
14182
16017
1233103

آی‌پی شما: 18.188.40.207
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403