شوک تازه بحران اوکراین به بازارهای مالی

سقوط سهام و رشد قیمت نفت و طلا

صدور دستور خروج فوری آمریکایی‌ها از اوکراین از سوی کاخ سفید به دلیل نگرانی‌ها از حمله نظامی قریب‌الوقوع روسیه بازارهای مالی جهان را متأثر کرد، چنان که هم‌زمان با افزایش قیمت نفت و طلا بهای سهام سقوط کرد.

کاهش امیدواری‌ها نسبت به حل دیپلماتیک تنش میان اوکراین و روسیه عرضه سهام در بورس‌های ایالات متحده، اروپا و آسیا را افزایش داد. شاخص صنعتی داوجونز در جریان معاملات روز جمعه ۱.۴۳ درسد و شاخص ۵۰۰ شرکت برتر بورس آمریکا ۱.۹ درسد افت کرد. همچنین شاخص ۵۰ شرکت برتر منطقه یورو نیز ۱ درسد و شاخص بورس شانگهای ۷ سدم درسد کاهش یافت. هر سهم صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله روسیه(RSX)  نیز ۷ درسد افت کرد.
تحلیلگران بازارهای مالی انتشار پیش‌بینی کاخ سفید از انجام حمله هوایی روسیه به اوکراین پیش از پایان بازی‌های المپیک زمستانی پکن و نیز صدور دستور خروج فوری آمریکایی‌ها از اوکراین را علت اصلی افزایش تقاضای فروش سهام می‌دانند.
با توجه به تأثیرگذاری بالای حمله نظامی احتمالی روسیه به اوکراین بر عرضه انرژی، قیمت هر بشکه نفت پایه برنت نیز در مبادلات روز جمعه ۳.۳۱ درسد افزایش یافت و به ۹۴ دلار و ۴۴ سنت رسید.
تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان در اوایل این هفته پیش‌بینی کردند که در صورت ایجاد «اختلال» در جریان نفت از سوی روسیه، قیمت جهانی نفت به سرعت می‌تواند به ۲۱۰ دلار برسد و احتمال ثبت رکورد تاریخی ۱۵۰ دلاری نیز وجود دارد. پیش از این، اوج تاریخی قیمت نفت برنت در ژوئیه سال ۲۰۰۸ و به نرخ ۱۴۷ دلار و ۵۰ سنت ثبت شده بود.
روسیه پس از آمریکا دومین تولیدکننده نفت جهان و مهم‌ترین تأمین کننده گاز اروپاست.
هم‌زمان با تشدید بحران اوکراین، قیمت جهانی هر اونس طلا نیز روز جمعه ۱.۷ درسد افزایش یافت و به هزار و ۸۵۹ دلار رسید که بالاترین سطح در سه ماه گذشته محسوب می‌شود.
کارشناسان معتقدند که در صورت رخداد حمله نظامی روسیه به اوکراین قیمت نفت و طلا همچنان به صعود خود ادامه خواهند که نتیجه آن تحمیل تورم بیشتر به مصرف‌کنندگان خواهد بود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1237361
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
258
704
5915
1221950
3196
15244
1237361

آی‌پی شما: 3.141.200.180
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403