رسیدن تورم سالانه ترکیه به نزدیک ۵۰ درسد

بیشترین افزایش قیمت‌‌ها اعلام شد

تازه‌ترین داده‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه ترکیه در ژانویه به بالاترین میزان در دو دهه گذشته رسیده است.


موسسه آمار ترکیه اعلام کرد که قیمت کالاهای مصرفی نسبت به ژانویه سال گذشته با افزایش ۴۸.۶۹ درسدی روبه‌رو شده‌اند که نسبت به نرخ سالانه ۳۶.۱ درسدی در دسامبر گذشته روند صعودی را نشان می‌دهد.
این نهاد اعلام کرد قیمت کالاهای مصرفی در ژانویه نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۱۱.۱ درسد افزایش یافته است که درآمد شهروندان ترکیه را تحت تأثیر قرار داده است. این رقم بیش از پیش‌بینی تحلیلگران بوده است.
لیر ترکیه در سال گذشته تحت تأثیر کاهش ۵۰۰ واحدی نرخ بهره از سپتامبر ۴۴ درسد از ارزش خود را از دست داد. نرخ بهره در ترکیه از ۱۹ درسد در سپتامبر به ۱۴ درسد رسیده است.
دولت ترکیه در واکنش به آشفتگی‌های ارزی، قیمت گاز، برق، عوارض جاده‌ای و کرایه اتوبوس را افزایش داد و از سوی دیگر حداقل دستمزد ماهانه نیز ۵۰ درسد افزایش پیدا کرد.
قیمت‌های حوزه حمل و نقل نسبت به سال قبل با افزایش ۶۸.۹ درسدی روبه‌رو شده است در حالی که قیمت مواد غذایی و نوشیدنی ۵۵.۶ درسد افزایش یافت. قیمت لوازم خانگی نیز افزایش ۵۴.۵۳ درسدی را نشان می‌دهد. این ارقام نشان دهنده بالاترین نرخ تورم در دو دهه حکومت اردوغان بر ترکیه است.
کم‌ترین افزایش سالانه نیز مربوط به حوزه ارتباطات با ۱۰.۷۶ درسد، آموزش با ۱۸.۶۷ درسد، پوشاک و کفش با ۲۵.۳۲ درسد بوده است.
بانک مرکزی ترکیه هفته گذشته پیش‌بینی تورم سالانه برای سالجاری و سال آینده را افزایش داد در حالی که تاکید کرد حمایت از لیر هدف اصلی بررسی سیاست‌های جاری این نهاد است.
طبق این گزارش، برآورد شاخص قیمت کالاهای مصرفی در پایان سال ۲۰۲۲ به ۲۳.۲ درسد افزایش یافته است. این بانک تورم ۸.۹ درسدی را نیز برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1237384
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
281
704
5938
1221950
3219
15244
1237384

آی‌پی شما: 18.222.117.109
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403