افزایش ۶۳ درسدی مطالبه بانک مرکزی از دولت

سرانه بدهی دولت به سیستم بانکی از ۶ میلیون تومان گذشت.


تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که جهش حجم نقدینگی اقتصاد ایران طی دهه گذشته به ۱۲۳۰ درسد و صعود بدهی دولت به سیستم بانکی نیز در همین مدت به ۱۰۶۸ درسد رسیده است.
بانک مرکزی با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به مهر و آبان ماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان آبان‌ماه سال جاری خ با ۶۲.۹ درسد افزایش نسبت به آبان سال پیش به ۱۶۵.۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم ۴۳.۷ درسد بیشتر از بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان سال گذشته خورشیدی است.
این در حالی است که افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در یک‌سال منتهی به آبان سال ۱۳۹۹ حدود ۱۵.۶ درسد و در ۸ ماهه نخست سال گذشته خورشیدی ۳۲.۹ درسد افزایش یافته بود.
گزارش بانک مرکزی همچنین حاکی‌ست که مجموع بدهی دولت به سیستم بانکی نیز در آبان ماه گذشته با افزایش ۲۶.۶ درسدی در مقایسه با آبان سال ۱۳۹۹ به بیش از ۵۸۸.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.
گزارش‌های پیشین بانک مرکزی نشان می‌دهد که بدهی دولت به سیستم بانکی در دهه گذشته ۵۱۰.۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و ۱۱.۶۹ برابر شده (افزایش ۱۰۶۸.۸ درسدی) است. این بدان معناست که دولت ایران طی ۱۰ سال گذشته به ازای هر ایرانی ۶ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان از سیستم بانکی کشور قرض گرفته و سرانه مجموع بدهی دولت ایران به سیستم بانکی کشور با حدود یک میلیون تومان افزایش نسبت به آبان ماه سال ۱۳۹۹ به بیش از ۶.۶ میلیون تومان رسیده است. همچنین بدهی دولت ایران به بانک مرکزی کشور هم طی ۱۰ سال گذشته ۱۰.۷ برابر شده (افزایش ۹۷۴.۶ درسدی) و ۱۵۰.۱ هزار میلیارد تومان بالاتر رفته است.
گزارش روز دوشنبه بانک مرکزی همچنین حاکی‌ست که حجم نقدینگی اقتصاد ایران در پایان آبان ماه گذشته به ۴۳۱۵.۹ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان از صعود ۴۲ درسدی طی یک‌سال دارد. این در حالی است که رشد حجم نقدینگی در یکسال منتهی به آبان سال ۱۳۹۹ حدود ۳۷ درسد بوده است.
گزارش‌های قدیمی‌تر بانک مرکزی ایران گویای این است که حجم نقدینگی اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۰ خورشیدی ۳۲۴.۵ هزار میلیارد تومان بوده و طی دهه گذشته ۱۳.۳ برابر شده (افزایش۱۲۳۰ درسدی) و ۳۹۹۱.۴ هزار میلیارد بالاتر رفته است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1236814
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
415
2234
5368
1221950
2649
15244
1236814

آی‌پی شما: 3.145.111.125
امروز: پنج شنبه، 13 ارديبهشت 1403