لیر ترکیه باز هم سقوط کرد

نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ درسد دیگر کاهش یافت.


در حالی که در پایان داد و ستدهای روز دوشنبه بازار جهانی ارز، هر دلار آمریکا در مقابل ۱۱.۴۲ لیر ترکیه مبادله می‌شد، این نرخ طی مبادلات روز سه‌شنبه به سطح بی‌سابقه ۱۳.۴۵ رسید.
به این ترتیب لیر ترکیه روز سه‌شنبه بیشترین میزان کاهش ارزش خود را از روز ۱۰ اوت سال ۲۰۱۸ تاکنون تجربه کرد.
ادامه سقوط نرخ برابری لیر ترکیه پس از آن شتاب گرفت که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه بار دیگر از سیاست کاهش نرخ بهره دفاع کرد.
بانک مرکزی ترکیه از سپتامبر گذشته کاهش نرخ بهره در این کشور را با وجود افزایش مستمر نرخ تورم کاهش داده است. بانک مرکزی این کشور پنج شنبه گذشته نیز تحت فشار اردوغان نرخ بهره را به ۱۵ درسد رساند که پایین‌تر از نرخ تورم حدوداً ۲۰ درسدی ترکیه است.
رئیس جمهوری ترکیه بر خلاف جریان مسلط اقتصادی معتقد است که افزایش نرخ بهره تأثیری بر مهار نرخ تورم و کاهش نرخ برابری ارز ملی ندارد. او دوشنبه شب پس از جلسه دولت این کشور از «توطئه» علیه کشورش سخن گفت و تأکید کرد که در برابر فشار کسانی که به دنبال افزایش نرخ بهره هستند «مقاومت» خواهد کرد.
نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا طی سال جاری تاکنون ۵۸ درسد کاهش یافته است. از سوی دیگر رجب طیب اردوغان نیز این روزها پس از ۱۹ سال زمامداری با پایین‌ترین میزان محبوبیتش در نظرسنجی‌ها روبه‌رو است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232947
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
771
730
1501
1221950
14026
16017
1232947

آی‌پی شما: 3.133.79.70
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403