هر کیلو سیب‌زمینی به ۱۲ هزار تومان رسید

قیمت هر کیلوسیب‌زمینی در مغازه‎های سطح شهر به ۱۲ هزار تومان رسیده است و در میدان‌های میوه و تره‌بار وابسته به شهرداری‌ها نیز هفت تا هشت هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که قیمت این محصول در زمان مشابه سال قبل حدود سه هزار تومان بود. فعالان بازار، صادرات سیب‌زمینی با وجود نیاز داخلی را از جمله دلایل افزایش قیمت آن می‌دانند. رئیس اتحادیه بارفروشان نیز این موضوع را تأیید کرده اما علت اصلی افزایش قیمت سیب‌زمینی را اقدام دلالان در انبار کردن سیب‌زمینی‌ در همدان، کرمان‌شاه و اردبیل می‌داند. به گفته مصطفا دارابی‌نژاد، تولید سیب‌زمینی ایران در سال ۱۴۰۰ حدود پنج میلیون تن بوده است و اگر دلال‌ها مانع توزیع آن در بازار شوند، توان مردم برای خرید کاهش می‌یابد.
در روزهای اخیر خبرهایی منتشر شد که کاهش تولید ۴۰ تا ۵۰ درسدی سیب‌زمینی را زمینه‌ساز افزایش قیمت آن اعلام می‌کرد اما حسین اصغری، مدیرکل دفتر امور سبزی‌ها و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی، این خبر را تکذیب کرد و آن را «بی‌اساس» خواند. حالا هم مصطفا دارابی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان،  گفته است که دپو سیب‌زمینی در انبارهای برخی استان‌ها افزایش قیمت آن را به دنبال داشته است. به گفته او، دلال‌ها عرضه این محصول را به یک‌سوم رسانده و بالا رفتن قیمت آن را موجب شده‌اند.
دارابی‌نژاد با تأکید بر این‌که نحوه توزیع محصول باید رصد شود، گفت: «من چهار ماه پیش، زمانی که قیمت سیب‌زمینی در میدان کیلویی چهار هزار تومان شد، به مسوولان هشدار دادم که اگر نحوه توزیع این محصول رصد نشود، بدون تردید افزایش نرخ آن را شاهد خواهیم بود. من این روزها را پیش‌بینی می‌کردم.»
رئیس اتحادیه بارفروشان نرخ واقعی سیب‌زمینی در ایران را شش هزار تومان اعلام کرد و افزود: «اگر در میدان این محصول شش هزار تومان خریدوفروش شود، بدون تردید در واحدهای صنفی کیلویی ۹ هزار تومان خواهد شد. وقتی قیمت سیب‌زمینی در میدان هشت هزار تومان باشد، در بازار نرخ آن به ۱۲ هزار تومان می‌رسد.» او با بیان این‌که خرید سیب‌زمینی کیلویی ۱۲ هزار تومان از توان مردم خارج است، ادامه داد: «مسوولان حداقل راضی باشند که مردم سیب‌زمینی بخورند.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232638
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
462
730
1192
1221950
13717
16017
1232638

آی‌پی شما: 13.58.77.98
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403