حکم زندان ولی‌الله سیف و احمدعراقچی صادر شد

قوه قضائیه ولی‌الله سیف، رئيس پیشین بانک مرکزی در دولت حسن روحانی را به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم کرد.


ذبیح‌الله خداییان، سخن‌گوی قوه قضائیه روز شنبه ۲۴ مهر ماه در نشست خبری خود با اعلام این مطلب، جرم سیف را «برهم زدن نظم و آرامش بازار و فضای اقتصادی کشور» عنوان کرد. طبق این حکم همچنین احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی نیز به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. عراچی، برادرزاده عباس عراقچی، معاون پیشین وزارت امور خارجه است.
سخن‌گوی قوه قضائيه همچنین اعلام کرد که سومدیریت و اهمال سیف در بانک مرکزی به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیرقانونی آن به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و همچنین ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو منجر شده است.
عراقچی هم متهم است که با اقدامات خود نظم بازار را به هم ریخته و منجر به فروش غیرقانونی ارز شده است.
ولی‌الله سیف از شهریور سال ۹۲ تا امرداد ۹۷ ریاست کل بانک مرکزی را برعهده داشت. عراقچی هم در امرداد ۹۶ به این سمت منصوب شد اما مقام‌های قضائي در امرداد ۹۷ از بازداشت این چهره خبر دادند.
همچنین دادگاه، سالار آقاخانی متهم ردیق سوم این پرونده را نیز به اتهام خرید و فروش غیرقانونی ارز و پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست‌
جمهوری و سید رسول سجاد، مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی به تحمل ۱۳ سال حبس محکوم نموده است.
میثم خدایی هم که به گفته سخن‌گوی قوه قضائيه در زمان پذیرش مسوولیت رشوه دریافت کرده به همین اتهام و مشارکت در خرید و فروش غیرقانونی ارز به ۷ سال حبس و پرداخت معادل اقلام دریاقتی و همچنین انفصال دائمی از خدمات دولتی محکوم شده است.
سید رسول سجاد متهم ردیف پنجم این پرونده نیز به اتهام مشارکت در خرید و فروش غیرقانونی ارز و اخذ رشوه به تحمل ۷ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. سجاد هم باید جزای نقدی معادل قیمت اقلام دریافتی را پرداخت کند و در عین حال به صورت دائمی از خدمات دولتی منفصل شده است.
پرونده ولی‌الله سیف در حالی نهایی شده که هنوز خبری از محمود خاوری رئيس پیشین بانک ملی ایران در دست نیست. فردی که در پرونده موسوم به اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی مجرم شناخته شده اما سال‌هاست که از کشور متواری شده و ظاهراً در کشور کانادا اقامت دارد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1235000
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
835
683
3554
1221950
835
15244
1235000

آی‌پی شما: 18.222.162.216
امروز: چهارشنب، 12 ارديبهشت 1403