سرگردانی محموله‌های نفت خام ونزوئلا و ایران در سواحل جنوب شرقی آسیا

بی‌مشتری ماندن این محموله‌ها درپی سختگیری چین بر پالایشگاه‌های خصوصی و کاهش واردات آن‌ها است.


حدود ۴۱ درسد حجم نفت ذخیره‌ شده در نفت‌کش‌های شناور سراسر جهان درحال حاضر در نزدیکی بندرهای کلیدی آسیاست.
با افزایش سختگیری‌ها در چین بر پالایشگاه‌های خصوصی و درنتیجه محدود شدن خرید نفت خام آن‌‌ها، محموله‌های ذخیره‌ شده در نفت‌کش‌ها، از جمله نفت تحت تحریم ایران در نزدیکی سواحل بندرهای اصلی جنوب شرقی آسیا سرگردان مانده‌اند و در پی مشتری می‌گردند.
بلومبرگ به نقل از کپلر، شرکت اطلاعات انرژی و کالا و ردیابی نفت‌کش‌ها، گزارش داد میزان نفت ذخیره ‌شده در نفت‌کش‌های نزدیک سواحل سنگاپور، مالزی و چین، هفته گذشته به حدود ۶۲ میلیون بشکه رسید که بالاترین مقدار آن در طول سه ماه گذشته بود. بنابر اعلام شرکت کپلر، نفت ونزوئلا و نفت سنگین ایران - که معمولاً به‌ عنوان مخلوط قیر وارد می‌شود- در میان محموله‌های نفتی است که در آب‌های آسیایی سرگردان مانده‌اند.  
به گفته آنوپ سینگ، یکی از تحلیلگران بازار بین‌المللی نفت و سرپرست بخش پژوهش نفت‌کش‌ها که در سنگاپور مستقر است، این محموله‌ها به‌ سختی خواهند توانست مشتری‌هایی غیر چین پیدا کنند، مگر در صورت تغییر چشمگیر شرایط تحریم‌های آمریکا و یا کاهش محدودیت‌هایی که چین بر پالایشگاه‌های خصوصی اعمال کرده است.
چین، بزرگ‌ترین کشور وارد کننده نفت خام جهان، در حال بررسی پالایشگاه‌های خصوصی آن کشور به‌ منظور تقویت پایبندی آن‌ها به تعهدهای مالیاتی و قوانین زیست‌ محیطی است. نظارت بر این پالایشگاه‌های خصوصی، هم‌زمان با آشفتگی بازارهای جهانی نفت در پی مواردی از جمله گسترش شیوع گونه دلتای ویروس کرونا، به کاهش سهمیه واردات این پالایشگاه‌ها منجر شد. در نتیجه، شاخص جهانی قیمت نفت برنت پس از صعود به ۸۰ دلار در ماه ژوئیه، به ۶۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت.
چین به ‌عنوان بخشی از محدودیت‌هایی که بر پالایشگاه‌های خصوصی خود اعمال کرده است، به‌ دلیل نگرانی‌ها از آلودگی زیست ‌محیطی، از ماه ژوئن برای واردات سه فراورده نفتی از جمله مخلوط قیر، نوعی مالیات مصرف در نظر گرفت. از آنجایی اغلب واردات نفت تحریمی ایران و ونزوئلا به آسیا زیر عنوان پوششی این فراورده نفتی، یعنی «مخلوط قیر» انجام می‌شد، اعمال این مالیات، موجب انباشته شدن محموله‌های نفت این کشورها در سواحل بنادر آسیایی شده است.
به گفته یکی از تحلیلگران شرکت کپلر، در نتیجه این مالیات جدید که هزینه واردات مخلوط قیر را افزایش داده، حجم واردات ماه ژوئن به چین، در مقایسه با بیشترین میزان آن در ماه مه، حدود ۸۰ درسد کاهش داشته است.
بنابر اعلام شرکت کپلر در میان محموله‌های شناور در منطقه آسیای شرقی، میلیون‌ها بشکه نفت خام و میعانات گازی ایران، محموله نفت خامی که برای مخفی نگه ‌داشتن مبدا آن در آب‌های مالزی به‌ صورت کشتی به کشتی منتقل شده و همچنین محموله‌هایی از نفت ونزوئلا وجود دارد.
شرکت کپلر با ارائه آمار ذخایر شناور نفتی جهان که دست‌کم در یک هفته گذشته بی‌حرکت بوده‌ یا با سرعت کم جابه‌جا می‌شده‌اند، اعلام کرده است که حدود ۴۱ درسد حجم نفت ذخیره ‌شده در نفت‌کش‌های شناور سراسر جهان در حال حاضر در این منطقه‌اند.
بنابر اعلام ورتکسا، شرکت ردیابی محموله‌های نفت و گاز، در مجموع ۲۹ نفت‌کش حامل محموله‌های نفتی در نزدیکی سواحل چین شناورند و گمان می‌رود یک‌پنجم آن‌ها حامل نفت خام ونزوئلا و ایران باشند. براساس این گزارش برخی از این نفت‌کش‌‌ها نیز نفت ابوظبی و برزیل را حمل می‌کنند که به ‌دلیل کم‌بود فضای ذخیره‌سازی با تأخیر در تخلیه روبه‌رو شده‌اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1243961
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
56
120
176
1239482
9796
15244
1243961

آی‌پی شما: 3.22.166.151
امروز: دوشنبه، 24 ارديبهشت 1403